.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN A MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

BENGKEL ANJURAN DR OT:

(1) TULIS TESIS CEPAT & PENGURUSAN ARTIKEL MENDELEY

(2) PENGENALAN ANALISIS DATA KUANTITATIF SPSS

(3) ANALISIS DATA KUALITATIF DGN ATLAS.ti

(4) BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOAL SELIDIK

Ingin anjur bengkel ditempat anda? Email ke:

zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, October 28, 2015

Tajuk 803 - Sumber kepeningan calon master dan PhD sdg kajian belumpun bermula !

Sumber kepeningan calon master dan PhD sdg kajian belumpun bermula !

10 bahan utk diviralkankan kpd seluruh warga PG...

"Tak nak pening jgn buat PhD" adalah antara kata2 yang lazim kedengaran. Wpun buat kajian memang memeningkan, tetapi membuat PG pening tak pasal2 kerana sesuatu penjelasan yang contradict adalah episod yang malang dalam dunia intelektual.



Ketika TALK Putrajaya...

Pertama:
Aku dulu pun terpengaruh dgn soalan “what is your research gap?”. Lama-lama aku terfikir, kenapa tak tanya dulu, “What is your research problem?” sedang buat research ni nak isi gap ke nak solve problem?

Maybe ada yang jawab, solve problem tu dilakukan dgn fill the research gap. Betul ker? Solve problem adalah mencari jawapan kepada sesuatu isu / argument supaya lebih dapat difahami, sedang ini tidak menepati maksud “fill the gap” yang berkisar kepada pengisian sesuatu yang KUNUNnya tidak dilakukan sebelumnya.

Kedua:
Bila dapatan kajian diperolehi, maka, dapatlah diberikan penjelasan kepada isu / argument yang dikaji, maka penjelasan ini menambah kepada pengetahuan sedia ada. Jadi, kenapa perlu pening2 dgn “fill the gap”?

Ketiga:
Ditagih juga, impak kajian kepada pihak ketiga (selain penyelidik dan pihak IPTA) spt policy makers. Impak jika benar diperlukan oleh pihak ketiga tersebut, tentulah sesuatu yang berguna yang telah membantu menyelesaikan isu / argument semasa, bukan sesuatu yang telah “fill the gap”.

Keempat:
Dapatan kajian dikatakan KUNUNnya tidak lengkap jika tidak disokong oleh kajian lepas. Maka dimintalah pelajar menulis spt 

“Dapatan kajian ini disokong oleh kajian oleh A (2000), malah selari dgn dapatan kajian B(2002)…” malah ditegur jika dapatan kajian tidak disokong kajian lepas...
Tentulah pelik jika kajian dikatakan utk mengisi gap, tetapi dapatan kajian tersebut sama / disokong / selari dgn kajian lepas. Kalau macam tu, tak kenalah dgn maksud “fill the gap”! Ke guano?

Kelima:
Ditagih pula kajian utk diterbitkan dalam jurnal berwasit dan berimpak tinggi. Jurnal2 sebegini hanya mendambakan dapatan yang menjawab isu / argument semasa yang hangat dipasaran, bukan dapatan yang “fill the gap”.

Keenam:
Juga ditagih dapatan kajian yang novel yang baru yang fresh. Abis, kalau sibuk mencari gap, missing element, dan apa yang tidak dibuat dalam kajian lepas “to fill the gap”, tak payahlah sibuk2 dgn novelty.


Kyushu, Jepun yang indah dan bersih 

Ketujuh:
Tak kurang juga yang menyentuh soal originality. Kalau banyak artikel yang telah ditulis dalam sesuatu tajuk, maka dikatakan kajian dalam tajuk yang sama sudah tidak original - KUNUNnya dah banyak orang lain buat !

Tetapi ketahuilah, original bukan sifat knowledge. Original adalah sifat perbuatan. Sesuatu yang dibuat sendiri adalah original. Sifat knowledge adalah berkembang dan diperbaharui. Maka buatlah tajuk yang sama pun, asalkan kajian dilakukan sendiri, maka dapatan yang menyumbang kepada mengembangkan knowledge dan memperbaruinya, maka itu menepati originality !

Kelapan:
Signifikan pula adalah kepentingan kajian. Penting untuk apa dan kepada siapa? Sudah tentulah pertama sekali penting kepada pelajar sendiri bagi menguasai pengetahuan dan kemahiran membuat research secara independent, namun ini adalah hasil akan diperolehi jika pelajar terus menjadi menyelidik selepas mendapat PhD. Maka yang perlu dicatatkan dalam thesis adalah kepentingan pengetahuan yang diperolehi dalam bidang kajian.

Kepentingan ini wujud bila pengetahuan tersebut dpt dirujuk dan dikembangkan lagi oleh scholars dalam bidang yang sama, tak ada kena mengena kepentingan kajian kepada pihak lain, samada teori mahupun praktikal, sedang mereka tak tahupun apa yang berlaku... dan knp pulak nk tahu ? Cer deme bagi tahu...

Kesembilan:
Bila kajian melibatkan product spt penghasilan instrument, qnaire, prototaip dll…. kajian sebegini adalah kajian yang menepati maksud novelty, bukannya “fill the research gap” !

Kesepuluh:
Last sekali “we do research at master / PhD level as part and partial of solving the latest issue in order to contribute to knowledge… so finding the gap is out of question !“

Boleh juga tampal post ini utk bacaan umum di Graduate School...

OT

Tajuk 802 - 10 ciri-ciri issue / problem yang sesuai utk master / PhD utk difikirkan...

10 ciri-ciri issue / problem yang sesuai utk master / PhD utk difikirkan...


Aku di Hotel Tabung Haji, Kota Kinbalu, Sabah..

1. Evidence of novelty (something "new" in order to contribute / extent the knowledge)

2. Not necessarily unique but significant to the scholars in the same area

3. Crucial, urgency and important to international community / readers in the same field

4. Availability of references, instrument

5. Doable in a given period of time

6. A good theoretical background which student can determine the functional relationships between variables and support multiple perspectives.

7. Address an issue / problem related to student as a practitioner (if applicable)

8. Researchable - be able to collect data to answer the RQ

9. Maximize the potential of student as an independent researcher
Ciri-ciri inilah yang perlu difikirkan sebelum finalized isu / problem yang ingin dikaji... tak perlu pening2 nk kena explain gap....

OT

Tajuk 801 - MEMECAH KOD LITERATURE REVIEW !

MEMECAH KOD LITERATURE REVIEW !

Aku telah menulis pasal SLOT (story line of theme) dalam tulisan aku sebelum ini.

Talk aku di JOM HEBAT UPM Serdang !!

SLOT ini adalah usaha aku utk memecahkan code dalam penulisan LR yang menjadi kesukaran kepada sebahagian pelajar, termasuk aku sendiri.

Ingat: SLOT ini adalah satu story line sebagai permulaan untuk anda menyediakan LR kerana ramai yang tak tahu sebenarnya apa yang nak ditulis selepas atau ketika membaca artikel. Pandai2lah anda utk membina heading dan sub-heading dalam LR anda.

SLOT ini cuba membantu anda menulis LR supaya SEMUA ingredient utama tidak ketinggalan 3 tujuan utama LR adalah:

1. mendemonstrasi apa yang anda tahu tentang bidang kajian anda supaya anda boleh menetapkan "stand" yang anda pilih bila mengupas isu yang ingin dikaji serta mengetahui kajian semasa yang berada di frontier of knowledge

2. memberikan justifikasi kepentingan kajian serta "what else need to be done" utk sumbangan yang signifikan kepada knowledge dan bagi menarik perhatian scholars dalam bidang yang sama

3. menunjukkan rasional pemilihan methodology (khususnya theory) yang betul

LR terbahagi kpd Intro, Body dan Conclusion.

A: INTRODUCTION
ini bukan introduction spt Chapter 1 yang berkaitan dengan background kajian anda. Ini adalah introduction kepada isi LR yang akan anda tulis. So tak ada hal punya…. anda boleh tulis kemudian.... yang penting adalah BODY atau isi bagi LR yang perlu anda buat dulu....

Terdapat 10 SLOT utk menyediakan asas BODY bagi LR yang lengkap.

B: BODY

SLOT 1 : Common topic
Baca kajian-kajian yang mempunyai topic (katakan animasi dalam sains) yang sama wpun dlm bidang / context berbeza spt animasi dalam subjek lain selain sains. Tulis secara umum isu yang disentuh dan kepentingan setiap kajian.... brmakna anda mendedahkan secara ringkas isu2 utama yang telah mendapat perhatian kajian lepas dan mengapa isu tersebut penting. Kupasan ini utk membuka minat international readers atau scholar dalam bidang tersebut.

SLOT 2 : Main idea
Sudah pasti ada common idea mengapa kajian2 yang berkaitan animation misalnya dilakukan sehingga kini dan bagaimana isu yang dikaji menjadi main idea dalam kajian lepas. Contohnya , potensi animation menjadi isu kerana dapatan kajian lepas tidak mempunyai hasil yang konsisten antara penggunaan animasi dgn kaedah tradisional dalam pengajaran sains. Main idea ini penting kerana anda perlu tahu the frontier of knowledge serta mengembangkan main idea tersebut dgn menjawab soalan “what else need to be done”.

SLOT 3 : Definition of terms / keywords
Tak semua kajian guna terms atau keywork yang sama. Jelaskan mengapa terdapat perbezaan ini dan mengapa anda memilih apa yang anda gunakan. Istilah misconception misalnya digunakan juga istilah spt pre-conception, student’s conception yang membawa maksud yang umumnya sama. SLOT ini akan mengurangkan kekeliruan pembaca yg mungkin menggunakan terminologi yang berbeza.

SLOT 4: Main authors
Terdapat (mungkin) beberapa leading , prominent authors / researchers – what are their stand about your topic. Dalam animasi nama spt Mayer, Russel dan Tsai perlu dikupas kajian2 mereka. Mengunakan kajian2 dari main authors ini akan memberi kekuatan kepada LR anda.

SLOT 5 : Theoretical approach / Models
Terdapat banyak teori / model / theoretical framework yang releven perlu dikupas - to get a good overview of the prominent approaches to your concept. Wbpun, selepas kupasan overview ini, sediakan satu sub-heading hanya untuk theory akan anda gunakan sebagai asas kajian anda.

SLOT 6 : Methodology
Bandingkan method utama dalam kajian lepas, dan anda mungkin tertarik untuk menjalankan kaedah yang lebih baik / advanced / comprehensive / mixed method – apa sahaja asalkan menepati tujuan kajian.

SLOT 7 : Debatable / arguable statement – aggrement
Kajian lepas yang membahaskan isu menyebelahi thesis statement anda – apa rasional dan bagaimana ia selari dgn hipotesis kajian anda, dan dapatan yang novel yang anda jangka membawa kepada contribution dan signifikan kepada knowledge dalam bidang kajian.

SLOT 8 : Debatable / arguable statement – disaggrement
Kajian lepas yang membahaskan isu yang tidak sepenuhnya menyebelahi thesis statement anda – apa rasional dan bagaimana ia bertentangan dgn hipotses yang anda uji. Ini bagi mengupas pelbagai perspektif lain yang melingkari isu yang anda kaji.

SLOT 9 : Main Finding and conclusion
Kupas dapatan utama dan conclusion kajian lepas yang menyediakan “what else need to be done” bagi menyokong apa yang anda lakukan dlm mengembangakn pengetahuan dalam bidang kajian anda. Kupas supaya pembaca mengetahui novelty yang anda akan kaji.

SLOT 10 : Specific / Special issues / findings (if any)
Ini adalah SLOT terakhir jika terdapat apa2 kelainan utk anda nak kupas yang releven dgn kajian anda. Misalnya, ada artikel yang kaji simulation atau avatar yang juga ada kaitan dgn animation.

C: CONCLUSION: 
Yang ini adalah kesimpulan LR…. Pandai2lah anda simpulkan apa yang dah anda tulis dalam BODY LR sambil menegaskan kepentingan kajian dan pendirian anda mengikut thesis statement yang sendiri.

OT

Tajuk 800 - MEMECAH KOD BACKGROUND OF STUDY !

MEMECAH KOD BACKGROUND OF STUDY !

Jika anda segan nak baca dan malas nak meneliti apa yang tertulis, dan lebih selesa dgn mengeluh itu susah dan ini tak tahu.... tak dapek den nak tolong....

SONATA MUSIM SEJUK DI KOREA SELATAN

Terdapat 5 SLOT untuk background iaitu:
SLOT 1. Sejarah ringkas bidang kajian
SLOT 2. Perkenal isu dalam bidang kajian 
SLOT 3. Perkenal masalah dalam isu (what else need to be done?)
SLOT 4. Perkenalkan masalah lebih specific (DV, IV, parameter, variables)
SLOT 5. Perkenalkan signifikan (why scholar care about it?).

Working Title: 
Development of computer animation in chemistry using constructivist approach

1.1 Background of study

SLOT 1 - Sejarah ringkas bidang kajian
Perkenalkan sedikit “sejarah” dalam bidang kajian secara umum. Bagi tajuk di atas, kajian berkaitan “teaching and learning in science education”, anda boleh tulis ikut urutan kronologi bagi memudahkan pemahaman pembaca (dan anda sendiri).

Science is one of the compulsory subjects in educational system all over the world. Malaysia has also given a high priority to science subject since independence in 1957. The emphasis on science education started in 1960 in response to reports by the Education Review Committee which called for explicit commitment to improve the quality of science education (Author A, XXXX). In the 1960s, General Science was taught as a compulsory subject at the lower secondary level. Since then, science education in Malaysia has undergone several changes and innovations. Then in 1969, the MOE through the Curriculum Development Centre adapted the Scottish Integrated Science Syllabus for lower secondary school science (Form I, II and III) to replace the existing General Science subject.

Subsequently, in 1972, the newly-formed Curriculum Development Centre (CDC), introduced new science subjects for Forms IV and V - Modern Physics, Chemistry and Biology which were derived from Nuffield Science materials from England. For upper secondary non-science stream students, the Modern Science subject was introduced in 1974, derived from Nuffield Secondary Science (Author B, XXXX). The teaching and learning strategies for science subjects which utilized guided-inquiry continued with the implementation of the New Integrated Secondary School Curriculum in 1989. Specifically, science in the KBSM stressed the development of scientific skills through guided-inquiry activities where students are actively involved in solving and discovering scientific phenomena through investigations, discussions, and problem solving (MOE, XXXX).

SLOT 2 – Perkenal isu dalam bidang kajian
Tulis mengenai senario situasi semasa berkaitan isu yang dikaji dgn memperkenalkan isu dalam “teaching and learning in science education”. Isu disini adalah inplementation “teaching and learning in science education” dgn pendekatan “guided-inquiry” yang hanya tertumpu kepada melakukan experiment. Jadi timbul keperluan "What else need to be done?" yang dijelaskan dalam SLOT 3.

The teaching and learning strategies for science subjects which utilized guided-inquiry continued with the implementation of the New Integrated Secondary School Curriculum in 1989, which stressed the development of scientific skills through guided-inquiry activities where students are actively involved in solving and discovering scientific phenomena through investigations, discussions, and problem solving (MOE, XXX). Therefore in daily practice, guided inquiry is implemented mostly for doing experiment where the teacher provides the materials and problem for the students to investigate, emphasizing the scientific process skills such as observation and data collection.

SLOT 3. Perkenal masalah dalam isu (What else need to be done?)
Masalahnya adalah “teaching and learning in science education” dgn guided-inquiry tidak memadai tetapi cuba diperbaiki oleh KPM dgn memperkenalkan constructivist learning theory.
Realizing that learning science is more than acquiring science process skills through guided-inquiry activities, the MOE took the step of introducing the constructivist learning theory in 2001, to highlight the importance of student’s active engagement in constructing personal meaning of the subject matter. 

As stressed by Author Z (XXXX), constructivist learning gives emphasis to an active search for meaning and understanding by individual students where they construct deep understanding through social activities and interaction with others. This approach takes into consideration students’ prior knowledge, beliefs and attitudes as well as encourages discussion in order to help them acquire new concepts (MOE, XXXX)

SLOT 4. Perkenalkan masalah lebih specific (DV, IV, parameter, variables)
Kajian anda diperlukan untuk mengatasi masalah. Fokus kajian ada adalah menguji keberkesanan animasi (DV) mengunakan constructivist approach (IV) for teaching and learning chemistry.

In the Malaysian educational system, chemistry is taught as one of the core single subjects and reemphasized at the post secondary level. Basically, it is relatively easy for students to discover simple basic concepts in chemistry through the guided-inquiry approach . An important issue here is how students can understand chemistry concepts (DV) because they possess different levels of abstractness (Author R, XXXX). Therefore, instead of relying the scientific skills through guided-inquiry activities as practised by most chemistry teachers, the focus of this study is to investigate the effectiveness using animation (DV) based on the constructivist approach (IV) to teaching and learning chemistry.

SLOT 5. Kenapa kajian anda signifikan (Why scholars care about it?)
Dibahagian akhir inilah anda simpulkan betapa pentingnya kajian yang akan anda jalankan..

While computer technologies have the potential to be integrated with the constructivist derived approaches, they also place specific demands on science teachers and scholars in science education on the development the appropriate computer presentations that facilitate a student’s own understanding through activities and interaction during science classes. For this proposed shift of instructional method to occur, new instructional materials need to be designed and tested. Research is needed to investigate how to integrate the latest computer technologies within a constructivist mode consistent with the objectives of chemistry education in Malaysia. This then is the intention of this study; to design an animation aided constructivist approach to instruction and to test its implementation in the Malaysian context.

OT 

Tajuk 799 - 10 CARA JADIKAN ANDA PENULIS BUKU / THESIS / APA SAJA KAW-KAW !

Masih ada yang bertanya, masa bila aku menulis... ini jawapan aku... 

Aku bukan penulis. Tetapi tiba2 dah macam jadi habit ler pulak. Sementelahan anda semua sedang menulis proposal atau thesis atau apa sahaja…. Meh aku kongsikan sikit kenapa tangan aku ni gatal jer nak menulis... tips dari penulis tersohor mungkin lain sebab aku ni penulis picisan jer...

Peminat aku di YORK UK.
Masa TALK di York, Manchester dan London

Pertama:
Jadilah seorang activationist yang akan "bertindak" menulis apa sahaja bila ada idea. Bila terfikir sesuatu, terus jot down wpun pada note dalam hp… atau rakam idea anda jika berada di dlm kereta dll. .. supaya x lupa... terutama yang dah tua macam aku ni ! Terlihat sahaja satu fenomena, dtg idea... catch the idea instantly.

Kedua:
Ketahuilah bahawa idea tanpa penulisan sama spt tiada apa-apa idea. Idea pun ada jangka hayat... selepas beberapa lama idea anda mungkin hilang diganti idea lain plak yang juga akan hilang... so tulislah supaya xhilang...

Ketiga:
Jgn tunggu idea menjadi perfect. Idea tidak akan pernah perfect tetapi boleh menjadi lebih baik bila anda mula menulis. Bila anda mula menulis anda mula berfikir. Bila anda mula berfikir anda akan "dipaksa" berfikir utk kembangkan idea dgn baik, bukan perfect.
Jadi anda sebenarnya bukan stuck kerana tidak ada idea tapi anda gagal dikembangkan idea anda. Idea anda sampai bilapun tak akan berkembang kalau anda tidak menulis. Stuck menulis lebih baik dari tak menulis apa2.

Tapi stuck lepas tu tak nak menulis... ini pun tragis...jadi bro.... menulis tidak sesuai bagi seorang perfectionist !

Keempat:
Jgn menulis terlalu nak ikut sekuen dulu. Inilah idea teknik ZDOT aku. Tulis dulu apa2 idea hatta terlompat2…. then barulah kemudian aturkan sekuennya.... macam puzzle. Kalau tak mula satu dulu sampai bilapun anda tak mula... malah anda boleh mula dari tengah atau belakang.... kalau itu idea yang anda dapat dulu....

Kelima:
Jgn takut utk menulis dan terima kritikan. Kalau takut…. sekali kena kritik merajuk....ingat ada sesapa nak pujuk?

Kritikan ada dua - satu kritikan membina (terima dgn hati terbuka), kedua kritikan tak bguna (terima dan buat tak tahu jer) !

Keenam:
Menulis adalah tindakan mekanik bukan magik. Jadi bila ada idea…. bangun.... buka computer, hp, nota dan menulis… bukan tunggu magik !!

Ketujuh:
Banyak membaca bro.... dlm topik yang anda minat dan tak minat juga....membaca membuka ruang "dejavu" utk menjumpai idea utk anda tulis... kalau tak membaca....berangan tunggu idea.... baik jual pisang berangan !

Kelapan:
Pastikan tulisan ada boleh menyumbang kepada kebaikkan.... atau sekurang2nya membuat pembaca berfikir.... kalau tidak lebih baik dok diam2... abiskan masa dgn berzikir....

Kesembilan:
Utamakan menulis idea sendiri.. atau ambil idea orang dgn membuat kupasan dari perspeltif sendiri. Elakkan menulis semula apa yang orang lain dah banyak tulis - boring !

Kesepuluh:
Aku suka menulis....Neelofa pun suka menulis !!

OT

Tajuk 798: MENTAFSIR DAPATAN MULTIPLE REGRESSION ! Standardized VS Unstandardized Coefficient



Harap ini dapat membantu...

1. R square
Mula lihat dulu Jadual Model Summary dgn nilai R square, yang menunjukkan nilai variance DV yang boleh dijelaskan oleh predictors. 
Katakan jika nilainya 0.67, bermakna 67% variance pada DV dijelaskan dalam model regression (persamaan regression).

2. Significance
Nilai p-value > 0.05 membolehkan anda menerima null hypothesis (tiada hubungan predictor kepada DV) dalam model regressi anda iaitu perubahan pada predictor tidak dapat dikaitkan dgn DV (not statistically significant).

Dlm kes ini, “bebanan_tugasan” tidak dapat dikaitkan dgn “tahap tekanan” secara significance (bukan tidak berkait lansung).

Nilai p-value < 0.05 membolehkan anda menolak null hypothesis dalam model regressi anda, iaitu predictor “kekangan masa”, “hubungan negatif” dan “sokongan pengetua” memberikan makna kepada model regressi kerana perubahan pada predictor2 tersebut berkaitan dgn perubahan kepada DV secara signifikan.

3. Unstandardised coefficient
Jika kajian anda dijalankan bagi mendapatkan model regression, maka gunakan nilai unstandardised coefficient. Dalam kes ini model anda adalah:

Bebanan tugas(.103) + kekangan masa(.499) + hubungan negatif (.307) + sokongan pengetua(-.226) + 5.991 = tahap tekanan

Kelebihan guna unstandardized coefficients kerana anda boleh terus interpret seperti berikut:

Model ini membawa maksud setiap 1 unit “bebanan tugas” bertambah, berlaku perubahan .103 unit “tahap tekanan” (after controlling the other predictors in the equation), atau setiap 100 unit bebanan tugas bertambah, berlaku perubahan 10.3 unit tahap tekanan.

4. Standardized coefficients
Wbp, unstandardised coefficient menyukarkan perbandingan secara relative pengaruh antara predictors (kerana unit digunakan oleh setiap predictor berbeza) terhadap DV.

Maka standardized coefficients digunakan berasaskan perubahan dalam unit standard deviation setiap predictor. Misalnya, 1 s.d berubah dalam "bebanan_tugas", maka 1 unit s.d juga berlaku dalam "tahap tekanan" (DV). Hal yang sama juga boleh ditafsirkan bagi semua nilai s.d bagi setiap predictor terhadap DV.

Maka nilai dalam jadual (standardised coefficients) adalah nilai s.d masing2, maka mudahlah dibuat perbandingan antara predictor (kerana semuanya sama sahaja menggunakan s.d). Maka hanya bebanan_tugas tidak memberikan sumbangan yang signifikan secara statistik. Kekangan masa menunjukkan sumbangan terbesar (.436) diikuti dgn hubungan negatif (.271) dan sokongan pengetua (-.215).

Pheww....
OT

Monday, October 19, 2015

Tajuk 797: Anda ingin memulakan kajian ?10 pesanan - Amender ler yg susah sgt tu…?

Anda ingin memulakan research... ini 10 pesanan utk peringatan kesekian kalinya…. walaupun ada yang nak baca post ni pun segan silu apatah lagi nak baca artikel yang bertimbun2 !

1. Pertama: Tetapkn bidang kajian
Tetapkan dahulu bidang kajian yang anda ada asas mengenainya. Katalah anda guru sains disekolah, dan ingin menyambung master / PhD, maka bidang yang sesuai bagi anda adalah “Pendidikan Sains”, misalnya. Pada tahap ini, cuba elakkan kajian “cross disciplinary”, kecuali memang anda double major ! Juga elakkan tajuk yang "dipaksakan" kepada anda, kecuali memang menepati bidang anda sendiri.

Sgt tidak boleh dibayangkan jika yang pertama inipun ada yang tak boleh nak decide... OMG !

2. Kedua: Tentukn focus kajian (area of investigation)
Bidang Pendidikan Sains adalah luas yg boleh sahaja berkaitan dengan psikologi pendidikan, teknologi pendidikan, pentadbiran pendidikan, pedagogy (kaedah pengajaran) atau sociology. Jadi anda boleh focus kepada satu katakan “pedagogy”.

Pada tahap ini, anda boleh sahaja lakukan “hybridization” antara maybe “pedagogy” dgn “teknologi pendidikan” bagi memudahkan anda “mencipta” novelty. Ini bermakna anda boleh hybrid teori dalam pedagogi dgn teori dalam IT. Novelty dalam bahasa mudahnya dalah "added value" kepada kajian sedia ada.

3. Ketiga: What else need to be done?
Lakukan “literature search” dalam bidang dan focus kajian anda. Lakukan dgn keyword yang umum dahulu contohnya “science AND educ*” atau “science AND teaching AND learning” menggunakan MENDELEY bagi mencari artikel utk 12 bulan terkini bagi memastikan isu yang hot yang bersifat “recent” dan “current” dalam focus kajian anda. Anda boleh ada dua, tiga isu yang anda berminat, tidak semestinya satu sahaja. Pada tahap ini anda hanya perlu membaca abstrak dan maybe skimming keseluruhan artikel.

Bila mendapat idea tentang sesuatu isu…. anda perlu mencari sesuatu sudut baru (theory, context, method atau analisis data) yang boleh membantu menjawab isu tersebut dgn menjawab – WHAT ELSE NEED TO BE DONE ! Soalan ini lebih sesuai dari "What is your research gap?" yg ntah apa2...

Contoh:
Isu higher order thinking maybe dah sampai kepada memantapkan teori... (katalah telah dibuat model fitness) tapi anda boleh mengujinya pula dgn pendekatan berbeza spt constructivism vs mastery !

4. Keempat: Why scholar care about it?
Teruskan pencarian anda dengan lebih focus berdasarkan pula “keyword” dalam isu yang anda berminat contohnya “inquiry AND learning AND constructivism” atau “science AND teaching AND thinking skills”. Anda perlu formulasikan isu anda supaya menjawab persoalan yang ada urgency dan signifikan.

Pada ketika ini, cuba jawab – WHY SCHOLARS CARE ABOUT IT ? Soalan ini lebih mudah difahami utk dijawab bbanding "So what?" yg juga ntha apa2...

5. Kelima: Snowball
Selepas anda ada keyakinan bahawa isu anda “hot” dan “dapatan” kajian anda akan menarik perhatian scholar, kerana signifkan utk dijalankan, maka translate isu tersebut dalam bentuk problem statement. Langkah seterusnya anda perlu membuat literature search beberapa tahun kebelakang pula utk menyediakan asas perbincangan kajian anda.

Ada yg tanya... "Camner nk tahu isu tu hot ?". Abis klu goreng pisang dah 2 hari tentulah xhot lagi... carilah yg baru digoreng !
Lakukan snowball menerusi artikel terkini yang ada pada anda utk mendapat artikel terkemudian yang juga releven dari segi theory, methodology dan analisis data yang dirujuk oleh author(s). Misalnya, anda perlu membaca artikel kajian lain wpun tidak releven dari segi skop kajian tetapi releven dari segi teori / methodology. Ini termasuk pembacaan sumber sekunder spt buku / handbook.

Tidakkah ini suatu pencarian yang sedikit mencabar tetapi seronok kerana akan menghasilkan sesuatu kepada pengetahuan anda? Inilah self education !

6. Keenam: Start writing
Setelah mengumpul sejumlah artikel yang releven (katakan 30), anda boleh mula membaca keseluruhan artikel yang releven untuk mendapat idea dari aspek teori dan methodologi , dibantu dengan buku research methodology (RM). Baca wpun maybe anda kurang faham…. Anda boleh pinjam 3,4 buah buku RM kerana sebahagiannya mempunyai penjelasan yang lebih mudah difahami.

Ingat, kelas RM pula hanyalah supplementary, sedang dunia PG adalah dunia self learning. Kalau anda tunggu abis 14 minggu kelas RM, anda akan kehilangan waktu yg berharga, maybe anda akan kecewa.

Start writing! LR pun tulis jer dulu wpun mcm meringkaskan karangan... then belajar utk tulis lebih kritis.... bukan tiba2 terus tahu tulis terus kritis !

7. Ketujuh: Look for alternative classes
Anda ada alternative utk ikuti apa sahaja bengkel anjuran PG, Jabatan, Uni. dll wpun mungkin terpaksa mengeluarkan sedikit belanja. Kalau tak ada, knp tak organise sendiri…. dalam kelompok sendiri.

Tambahan yg dapat biasiswa…. ada yg nak beli bukupun kedekut ya amat, nak beli software ATLAS.ti RM300 pun macam nak beli jet peribadi RM 300 juta ! Pengetahuan dalam bengkel akan memudahkan anda memahami apa sahaja dalam masa lebih singkat, utk membuka minda dan mendalaminya lagi selepas itu.

Bayangkan jika anda masuk bengkel menulis jurnal – pasti hampir semua pengetahuan yang disampaikan kepada anda adalah baru dan asing. Bandingkan jika anda hanya duduk menyandar sambil mmikirkn susahnya nk tulis jurnal !

8. Kelapan: Read... Read... Read
Semua yang anda tidak faham, terdapat penjelasannya di mana-mana – buku mahupun online. Percayalah…. Jika anda sukar nak faham 2 kali…. Kenapa tak kumpulkan maklumat lanjut, baca buku yang lain, lihat online dan baca lagi 10 kali? Ini tidak….. baru jumpa perkataan baru yang tidak familiar terus mengeluh tak faham, sedang penjelasan online pun dah ada berlambak2.

Contoh.... jumpa perkataan multicollinearity terus rasa macam jerebu yang tak akan hilang....

Aspek lain yang perlu anda tahu, misalnya ranking jurnal Q1-Q4 atau IF, semua ada penjelasan online. Ini tak.... semua tak tahu, tak nak cari.... bila tanya ada jer yang menganga.... tanya nama jurnal dlm bidang sendiri pun lintang pukang nak jawab ! Bukannya tanya ibu negara MALDIVE!

9. Kesembilan: Now it all yours !
Bila semuanya anda lakukan sendiri, itulah kajian anda yang ORIGINAL yang menyumbang kepada knowledge dan penguasaan anda dalam bidang kajian anda sendiri !!

10. Kesepuluh: Jadi.....amende ler yang susah sangat tu ? Ini bukan naik Everest !

OT

Tajuk 796: JIKA ANDA TAKUT BERMAIN DGN CITATION DAN PARAPHRASE - POST INI UNTUK ANDA !

Amaran - perlu dibaca sampai habis macam makan antibiotik !

Aku sering mendapat pertanyaan dan merasakan betapa timbul ketakutan utk mengubah petikan yang diambil dari sumber tertentu....takut mengubah maksud ayat yang dipetik.... tetapi jika tak diubah ayat tersebut.....plagiat ler pula.

Ratusan PEMINAT aku dalam satu TALK JOM HEBAT !!

Semua orang tahu…. tiada dua kajianpun yang sama 100%. Jadi setiap artikel atau sumber rujukan ditulis mengikut kehendak pengarang…. dgn cara dan style berbeza... context berbeza.... sampel berbeza..nmethod berbeza dll.

Timbul persoalan, macamana nak gabungkan beberapa petikan dari beberapa artikel (termasuk buku dll) yg berbeza sedangkan setiap petikan tersebut ditulis oleh pengarang berbeza dgn cara yang berbeza utk kajian yang berbeza?

Biar aku ulas perlahan-lahan..... Perhatikan satu ayat di bawah yang ditulis dalam satu artikel yang terhasil dari petikan LIMA artikel lain yang berbeza. Ayat ini diambil dari artikel Mayer (2002) terbitan journal tersohor - Educational Psychology Review, Vol. 14, No. 1, March 2002.

Perhatikan ayat oleh Mayer (2002) berikut dan lima senarai artikel di cite dalam artikel beliau:

Mayer (2002) menulis.... 
In microworld games, students may interact with an animation-based simulation such as a game intended to teach scientific or mathematical concepts (Dunbar, 1993; Moreno & Mayer, 2000; Moreno et al., 2000; Rieber, 1990; White, 1993).

Lima sumber yang di cite oleh Mayer (2002) adalah dari: 
1. Dunbar, K. (1993). Concept discovery in a scientific domain. Cog. Sci. 17: 397- 434.

2. Moreno, R., and Mayer, R. E. (2000). The case for minimizing irrelevant sounds in the design of multimedia instructional messages. J. Educ. Psychol. 92: 117–125.

3. Moreno, R., Mayer, R. E., and Lester, J. C. (2000). Life-like pedagogical agents in constructivist multimedia environments interaction. In Proceedings of EDMEDIA 2000, AACE Press, Charlottesville, VA, pp. 741–746

4. Rieber, L. P. (1990). Animation in computer-based instruction. Educ. Technol. Res. Dev. 38: 77–86.

5. White, B. Y. (1993). ThinkerTools: Causal models, conceptual change, and science education. Cogn. Instr. 10: 1–100.

Persoalan 1: Adakah kesemua lima artikel yang dirujuk oleh Mayer (2002) di atas menulis tentang science dan maths ? Tak ada kan? Cuma Dunbar (1993) dan White (1993) yang menulis tentang science, tapi kedua2nya dalam context yang berbeza (discovery dan conceptual change).

Tiga lagi artikel adalah berkaitan dengan multimedia, animation dan constructivist, yang juga dalam context yang berbeza. Bagaimana dgn mathematics.... tak adapun !

Persoalan 2: Jika dah kesemua lima sumber rujukan tu berbeza, macamana Mayer (2002) boleh merumuskan kelima2 sumber tersebut dalam satu ayat pendek berikut.... boleh ke?
In microworld games, students may interact with an animation-based simulation such as a game intended to teach scientific or mathematical concepts......

Persoalan 3: Adakah Mayer (2002) yang menulis petikan tu tak takut mengubah maksud asal kesemua artikel yang dirujuk kerana kesemuanya di cite sedangkan masing2 dalam context kajian yang berbeza…..tak takut ke Mayer (2002) buat begitu....atau kerana dia adalah sifu yang established dan tersohor dalam multimedia learning?

Penjelasan: 
Mayer (2002) telah menggabungkan kelima2 artikel sebagai citation kerana semua artikel yang dirujuk mengkaji KONSEP YANG BOLEH DIGABUNGKAN BERSAMA (animation, multimedia dan constructivist learning) yang apabila digabungkan telah membawa kepada maksud umum yang secara CONCEPTUAL menyokong kajian Mayer (2002) iaitu:

SEBARANG ANIMASI ATAU MULTIMEDIA ATAU GAMES (DITULIS SEBAGAI MICROWORLD) YANG TERLIBAT DALAM PEMBELAJARAN SECARA CONSTRUCTIVIST (SPT SCIENCE DAN MATEMATICS), PELAJAR MENGANGGAP MICROWORLD TERSEBUT HANYALAH SEBAGAI GAMES.

Kesimpulan:
Memetik satu sumber artikel atau gabungan beberapa artikel bukan melihat kepada maksud perkataan demi perkataan atau context kajian yang pasti berbeza dari satu artikel ke artikel yang lain… TETAPI menganalisis dgn memetik KONSEP atau IDEA yang sama dari artikel2 tersebut dan kemudiannya disintesis dalam ayat sendiri dalam bentuk yang berkaitan dgn kajian sendiri....

Knp benda2 camni xdiajar pun masa kelas Research Methodology?

OT 

Thursday, October 1, 2015

Tajuk 795 - CARA MENENTUKAN KAJIAN ANDA SIGNIFIKAN ATAU TIDAK UNTUK DIJALANKAN.

Dari “So What” kepada “Why scholars care about it?”

Sejak turun temurun, SV suka tanya soalan “So what” bila anda ingin mulakan kajian, sebagai cara memastikan kajian anda signifikan / worth it.

Aku tak sure pulak, sejak bila soalan “So what” ini wujud dan popular, tetapi biasalah…. apa sahaja yang terkeluar dari mulut SV… maka diperturunkanlah kepada supervisee…tanpa soal... sehinggalah “So what” menjadi soalan wajib selain gap!

Soalan “So what” tak salah, cuma aku sekadar ingin mencadangkan soalan “So what” tu diganti dengan soalan “Why scholars care about it? ”

Hah? "So what ?" tukar jadi "Why scholars care about it ?"

Walaupun soalan yang diganti panjang skit, tetapi lebih jelas utk dijawab, sekurang2nya pada aku. "Scholar" tu penting kerana kajian hanya signifikan jika diperlukan dan didambakan oleh scholar dalam bidang yang dikaji, selain menjadikan anda expert dalam bidang tersebut. Ingat, kajian yang signifikan bagi anda tidak semestinya signifikan bagi scholar ! Contribution kpd knowkedge hanya bmakna jika diperlukn oleh scholars..

Kajian diperlukan bila ada isu / fenomena / argument yang menarik perhatian dan dapatan diperlukan supaya penjelasan dapat diperolehi yang membawa kepada mana-mana berikut: 
a. “contribute to knowledge in that particular issue” 
b. “add something to knowledge relevance to the issue” 
c. “advanced the knowledge related to the issue”

1. Contoh: Keberkesanan inquiry-based learning strategy dalam pengajaran maths terhadap pelajar berbeza kebolehan ruang (partial ability).

Jika anda ingin membuat kajian di atas, anda kena lulus soalan “So what?”. Boleh anda jawab?
Sekarang cuba pula soalan – “Why scholars care about it?”

Ini jawapan "why scholars care about it" yg lebih mudah dijelaskan.... "Dapatan kajian, jika diterbitkan, bukan sahaja anda tetapi scholar dalam bidang pendidikan matematik akan mengetahui lebih lanjut bagaimana inquiry-based dapat membantu pembelajaran pelajar yang berbeza kebolehan ruang, maka dapatan akan membawa sesuatu yang pemahaman yang lebih mendalam bagi isu yang dikaji, lalu menyumbang sesuatu kepada knowledge"

2. Contoh: Pembinaan qnaire utk mengukur tahap ketagihan FB dalam kalangan PG

So what? Cer jawab dulu soalan ini
Sekarang cuba pula – “Why scholars care about it?”

Ini antara jawapannya "Scholar dalam bidang ini tentunya paling concerned kerana mereka sentiasa memerlukan pelbagai instrument utk menjalankan kajian termasuk ketagihan FB, jika instrument tersebut belum lagi dibina. Pembinaan yang berdasarkan konstruk2 yang telah ambil dari review pelbagai theory lalu diuji kesahan dan reliability memberikan pengetahuan baru akan konstruk yang dapat mewakili attribute ketagihan FB"

3. Contoh: Kajian kombinasi beberapa catalyst P, Q, R dalam meningkatkan keberkesanan combustion buangan kelapa sawit.

Why scholars care about it?
"Scholar dalam bidang ini perlukan evident bagi mengoptimumkan pembakaran buangan kelapa sawit… maka ciri-ciri dan ratio catalyst dan kombinasi yang berpotensi meningkatkan efficiency combustion akan menyumbang kepada kelestarian alam sekitar, disamping meningkatkan cost effective"

4. Kalau ada SV yang tanya “So what?” boleh saja anda minta utk tukar soalan tersebut kepada “Why scholars care about it?"

Lazimnya anda diminta cari gap dulu....lepas anda pening melilau mencari gap... lalu mempersembahkan apa yang anda ingin lakukan kononnya utk mengisi gap.... hinggap pula soalan "so what?", silap haribulan dari pening terus masuk wad !

OT

Tajuk 794 - ANDA LEMBAB DAN LEMAH ENGLISH - Post ini utk anda !

AMARAN KERAS: 
Tak sesuai dibaca utk yang terror BI atau yang sewaktu dengannya.

8.7.63 – 1.1.1970
Lahir seorang budak lelaki, di Kg Senama Hilir, Rembau, bertemankan lampu gasolin dan berbidankan nurse comel yang datang naik basikal. Mak aku nak namakan bayi tersebut sebagai Azman Talib, sebab kakak aku bernama Asmah dan seorang lagi Azimah (still born) tapi ntah camner, pegawai polis Rembau ketika didaftarkan tulis nama aku sebagai Othman Talib… pergh.. rupanya rezeki nama “OT” tersebut terserlah kemudian !

Aku dibesarkan oleh uwan (nenek) sebab mak aku stay dgn ayah aku yang bekerja sebagai British army di KL. Maka bermulalah episod aku jadi budak kampung, pakar menyelinap hutan, mandi sungai bogel dan tak balik selagi belum senja. Hobi aku, main senapang buah cenderai… dan konda kondi

1970 - 1975
Aku dihantar Pak Cik Shariff ke SRK Undang Rembau, sebab mak dan ayah aku masih di KL...tinggal di army barrack. Pas daftar diapun balik. Ramai kawan2 aku yang menangis bila mak dan ayah mereka balik, aku jer yang selamba. Aku masuk Kelas 1 Kuning (Kelas A) mengikut daftar nama.

Aku terkejut berok bila kawan2 aku semua dah kenal A, B, C… sedang aku menatang apapun tak tahu. Masuk jer Cikgu Tan yang ajar BI… macam nak pengsan, kecut dan takut. Inilah pertama kali aku dengar lagu Twinkle2 Little Star sebab aku tak pernahpun masuk tadika !

Aku ingat lagi Cikgu Maimunah ajar BI mulai Darjah 3. Aku byk kali berdiri atas kerusi. Dia jerit kat aku sebab tak boleh jawab soalan-soalan simple. Aku tak tahu bila nak guna “the” atau “a” benda2 simple. BI dalam report card aku mesti MERAH ! Tapi mak dan ayah aku tak MARAH sebab mereka di Melaka bila ayah aku pencen dan bekerja sebagai buruh di sana. Nasib baik wan aku tak boleh baca… jadi Pak Cik aku yang tolong tandatangan. Selamat !

Masa ambil Penilaian Darjah 5, aku dapat 3A, 1B dan 1C…. ha ha.. C tu BI lah !

1976 – 1980
Dgn keputusan penilaian di atas, aku boleh masuk sekolah King George V, di Seremban. Aku terpaksa berulang jauh dari Rembau ke Seremban. Masa tu mak aku ada sebab ayah aku dah pencen dan kemudiannya menoreh getah di kampung. Hujung minggu selalu aku tolong ayah aku motong gotah - real bro bukan berlakun ! My bonus is jual getah lantun !

Oleh kerana sekolah jauh (Rembau – Seremban), aku balik lewat dan tak bergaul sangat dengan rakan2 KGV yang lain, kecuali ketika aktiviti club. Akhirnya aku dapat gred 7 dalam SPM utk BI. Gred 7 tu “just pass”. Ramai kawan aku dapat distinction dan gi obersi…. aku hanya gigit jari.

1980 – 2000
Aku masuk matrik UKM… belajar semua dalam BM di UKM... sehingga bergraduate. Kemudian aku mengajar matrik UPM 15 tahun juga dalam BM. Aku ambil master pun dalam BM. Dah tak ada BI lagi yang tinggal dalam kepala aku ni.
2000 – kini

Tahun 2000 aku join Fakulti Pendidikan UPM. Aku mula membuka semula pintu hati aku utk membaca bahan dalam BI bila diminta ambil IELTS supaya boleh buat PhD.. Aku meronta2 tak nak gi obersi, takut bangat dgn BI dan semua yang berkaitan dgnnya. Namun, aku gagahkan juga ambil IELTS. Beberapa bulan sebelum itu, aku mula membaca bahan2 dalam BI… dalam kepayahan tapi matlamat dapat PhD menguatkan azam aku.

Tahun 2002, aku pertama kali ambil IELTS, di KL…. yang memerlukan aku dapat band 6.5 jika ingin belajar di UK atau Oz. Aku kena jawab soalan Listening, Comprehension dan Oral bersama dgn anak2 orang kaya… sebab semua pakat speaking London.. aku jer otai yang terkebil2. Kat situlah pertama kali aku diinterview dalam BI oleh seorang Mat Salleh.

Selepas sebulan, aku terima surat…. Allah is GREAT…. Aku mendapat overall band 7 utk IELTS, yang setaraf dengan mereka yang “terror” English !! Ini antara sebabnya aku diterima masuk ke MONASH University, Oz, tapi aku pilih utk ke Uni of Adelaide… bandar yang tidak terlalu Metropolitan, sesuai utk otai macam aku!

Sebaik sahaja menjejakkan kaki di Oz… aku terus membaca siang dan malam sehingga banyak terminologies dan vocabulary yang aku baru fahami…. yang penting aku focus… syukur xde FB masa tu. Aku belajar menulis secara CPR (copy-paste-rephrase) tiap2 mlm sehingga aku boleh menulis ayat2 mudah. Teknik ZDOT dan FBOT melancarkan penulisan setiap hari…. sehingga aku cuma perlukan 3 bulan sahaja utk menyiapkan proposal.

Inilah pertama kali seorang otai berucap dalam satu dewan penuh dgn Mat Salleh ketika depend proposal ! Aku masih tak boleh speaking dgn baik... broken ma... sebab lidah dah keras …. tapi aku buat bodo… dgn sedikit preparation dibantu dgn slide aku yang simple tapi interactive (aku guna flash) aku konfiden cakap jer… lantaklah mana past tense mana present tense.. aku tak nak tension.. apalah sgt bezanya “I understood..” dgn “I understand…” asal audien faham apa yg aku present … kan..kan… .. so dari situ aku develop skill aku sikit2… maintained...!

Dari lahir aku dibesarkan di kg… yg tak pernah kenal tadika, tuisyen dll … kini aku dah bergelar Dr OT… dah present paper / melawat separuh dunia…. dan hampir setiap hari aku membaca buku2 BI…



Jadi bukan anda sahaja yang lembab BI... kita serupa !

Buatlah kesimpulan sendiri… di zaman yang ada byk facilities ini… dgn proofreader… software yang boleh membantu… jgn takut menulis dalam BI, maybe sukar beberapa bulan pertama. Jika BI lah yang membolehkan tesis ditulis, agaknya semua guru TESL akan ada PhD.. tapi ini tidak berlaku.
So…. English shouldn’t be one of the major obstacle for PG students…. The main obstacle is yourself and your determination..

OT

Tajuk 793 - MOT – MY OWN TERRITORY

Research bukan sahaja mendalamI sesuatu bidang tetapi membina empayar sendiri dengan kepakaran dalam bidang tersebut - this is what I call TERRITORY !

Maksudnya, anda layak memperkatakan apa sahaja, membuat research, komen dalam territory anda, sebab anda tahu segala aspek, selain kajian yang anda lakukan.

MOT menvisualkan apa yang patut anda tahu sebagai scholar selain tesis anda !

MOT membolehkan anda tahu perkara2 lain yang ada dalam territory anda spt leading journals… main issues debated….key players supaya anda lebih signifikan dan "connected" bila berada dalam territory anda sendiri. Anda bukan syok sendiri. Anda boleh tambah maklumat dari masa kesemasa dalam MOT dan membesarkan territory anda.

Cuba lihat MOT dalam foto, jika anda terkial-kial nak isi MOT anda, sedang anda telah berada dipertengahan jalan, bermakna, anda BELUM layak mendakwa anda menguasai territory anda - maybe anda keseorangan tanpa sebarang territory !





Jika anda experienced, maybe anda tak perlukan MOT, semua at your fingertips tetapi sebagai PG yang novice, MOT akan meletakkan anda satu tahap lebih tinggi dari PG yang lain.
Anda boleh isi secara individu atau by group dgn kawan2 dalam bidang yang sama - terserah !
Sila SHARE !

OT

Tajuk 792 - 8 Simulasi Pemilihan Journal Utk Hantar Artkel Bagi PG - Sempoi !

Ini cadangan…. tapi kalau anda tak tahu elokkan baca dan fahami.

1. Tentukan beberapa jurnal yang relevent dgn bidang anda, sebelum menulis artikel utk submission, termasuk yang Q1-Q4. Jika IPTA anda xmementingkan Q atau IF, anda boleh tambah lagi senarai pemilihan tersebut. Maybe boleh consult SV juga... kot2 dia ada cadangan.

Contoh: 5 jurnal
• Int. Journal of Sc. Edu. – secondary dan higher education level (Q1)
• Int. Journal of Sc. & Mathematics – secondary education (Q3)
• Education Research in Sc. Education – Primary Education (Q1)
• Science and Education – general topic in science (Q3)
• Studies in Science Education – higher education (Q2)

2. Pilih jurnal yang skopnya menepati dapatan kajian anda, katakan secondary education
Contoh – tinggal 3 jurnal
• Int. Journal of Sc. Edu. – secondary dan higher education level (Q1)
• Int. Journal of Sc. & Mathematics – secondary education (Q3)
• Science and Education – general topic in science (Q3)

3. Jika anda tiada pengalaman, be praktikal utk memilih dahulu jurnal yang tidak terlalu tinggi rankingnya
Contoh – ambil Q3 
• Int. Journal of Sc. & Mathematics – secondary education (Q3)
• Science and Education – general topic in science (Q3)

4. Download 3 artikel (lagi byk lagi bagus) terkini dari dua journal di atas.
Ini bertujuan untuk mengetahui secara khusus “presentation” setiap artikel, bilangan citation, bilangan pages (word count), level of data analysis, length of LR, supaya anda memilih yang sesuai dgn kepeluan anda. Ada jurnal yang lebih mementingkan empirical analysis dgn jadual dan rajah.
Berikut perbezaan antara jurnal yang dah anda short listed:
• Int. Journal of Sc. & Mathematics – emphasis on statistical analysis
• Science and Education – flexible in analysis

5. Final..... Pilih jurnal yang sesuai 
Jika anda gunakan mixed-method, maka pilihlah jurnal yang lelbih flexible.
Maka pilihan anda adalah: 
• Science and Education !

6. Then barulah anda meneliti syarat2 lebih details dan prepare your article accordingly.

7. AMARAN – Jgn tulis artikel dulu, then baru nak cari jurnal yang sesuai sebab anda akan banyak membuang masa membetulkan semula apa yang anda telah buat !

8. Langkah 1-7 perlu dilakukan supaya peluang artikel anda untuk diterima adalah tinggi, tambahan anda punya masa yang terhad sebagai calon Master / PhD. Kalau anda SV, tak perlah.... boleh hantar banyak artikel ke Q1, Q2 dan tunggu lama pun tak apa... sebab proses editing and resubmission mungkin lama.

Pertimbangkan ini:
Lebih baik peruntukkan masa 2 minggu buat survey di atas, dari anda hentam saja jurnal yang nak di hantar, then selepas 2 bulan dapat surat - REJECTED ! Tak ke haru... masa 2 bulan terbuang begitu sahaja !

Selamat mencuba 

OT

Tajuk 791 - 3 CIRI ARTIKEL YANG DITERIMA REVIEW PANELS

1. Aku berkesempatan mendengar satu talk dari Dr. Claire Aitchison, bekas pensyarah / Prof yang kini menjadi seorang consultant for higher education dari Oz yang diminta berkongsi pengalaman dgn PG UPM bagaimana menjadikan artikel dari tesis dapat diterbitkan dalam jurnal. Beliau diundang khas oleh Graduate School UPM utk adakah beberapa siri ceramah / talk.

2. Dr Claire memberikan 3 sebab sepintas lalu sesuatu artikel dari tesis diterima oleh panel review iaitu:

i. Sesuai dgn skop / focus jurnal
ii. . Menepati audience / scholar
iii. Hot topics / current debates / current conversation

3. Aku nak kupas sedikit 3 perkara di atas.
Perkara i, ii dan iii saling berkaitan. Siapapun audience / scholar yang akan membaca jurnal adalah mereka dari bidang yang releven dgn skop jurnal tersebut. Cuma aku tertarik dgn keperluan mendapatkan hot topic dari hot issues / current debate / conversation.

4. Dr. Claire menyebutkan bahawa, panel tidak akan teragak2 untuk reject artikel yang ditulis tidak menepati “standard” minimum jurnal, ditambah jika kajian hanya melibatkan isu yang biasa-biasa sahaja.

Tetapi…
Sesuatu yang menarik apabila beliau menyebutkan bahawa review panel akan consider artikel wpun tidak menepati “standard” minimum sesuatu jurnal tetapi akan diminta untuk diedit dan diperbaiki sekiranya artikel tersebut mengkaji hot topics / isu terkini / current debates / current conversation. Alasannya mudah, artikel begini akan menyumbang kepada body of knowledge tanpa ragu2, serta berpotensi mendapat perhatian dan citation yang tinggi.

5. Maka akupun terbayang akan gesaan mencari gap dgn maksud “looking for missing elements / something that had not been done before / kelompongan” sedang itu bukan yang dicari oleh review panel. Dalam bahasa kasar “peduli apa jika kajian dilakukan kerana mengisi sesuatu yang ditinggalkan oleh kajian lepas" jika ia bukan problem / isu / debates yang "hot" bagi scholar / audiences dalam bidang tersebut?



6. Sayugia aku sebut disini, dalam talk selama 2 jam tersebut, tak ada satupun perkataan “gap”, gesaan mencari gap atau apa2 yang sewaktu dengannya yang disebut oleh Dr. Claire.
Jadi saranan aku dalam post aku yang lepas supaya PG memikirkan “Why scholars care about it” (ganti So what?) dan "What else need to be done?" (ganti research gap) menepati apa yang disebut oleh Dr. Claire.

OT
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...