.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Tuesday, July 7, 2015

Tajuk 772: Mantapkan LR - Kenapa tulis tanpa argumen? LR bukan surat cinta !

READ and SHARE because it is RARE !
Yang aku nak tulis ni kompom tak diajar dalam tajuk LR kelas Research Methodology.
Bila aku baca kupasan pelajar dalam LR…. rasa semput nafas aku ni. Aku sedar menulis adalah sukar, namun dgn sedikit info dan amalan, ia akan menjadi lebih mudah.
Dalam penulisan LR, setiap pernyataan yang ditulis memerlukan argument / justifikasi yang logik. Aku bukan cikgu BM.. tapi semput bila baca ayat yang lengkap tanpa justifikasi.
Tanpa justifilasi, ayat anda adalah andaian semata-mata… dan LR bukan andaian…. macam surat cinta anda !
Tentu ada antara anda yang dapat komen dari SV:
- mana u tahu apa yang u tulis ni
- are u sure of this statement ?
- apa argumen awak tulis macam ni?
- apa rasional awak dalam statement ni?
Then... pandai2lah anda nak betulkan tulisan anda ikut komen tersebut !
So nak bagi faham skit, aku sertakan 3 dummy berikut, yang sempoi2 utk anda apply dalam penulisan anda...
Contoh 1:
a. Wanita adalah golongan yang telah mendominasi profession perguruan di Malaysia.
(Ayat ini lengkap tetapi tidak cukup untuk penulisan LR kerana ketiadaan justifikasi / argumen)
b. Hampir 95% guru sekolah adalah guru wanita yang menunjukkan golongan ini mendominasi profession perguruan di Malaysian.
( “Hampir 95%” adalah justifikasi / argument yang dikaitkan dgn “dominasi” – barulah lengkap utk LR)
Contoh 2:
a. Ali adalah pelajar separuh masa yang gagal dalam pengajian peringkat PhD.
(ayat ini lengkap tetapi tidak mencukupi kerana ketiadaan justifikasi / argumen )
b. Ali adalah pelajar separuh masa yang gagal dalam pengajian peringkat PhD akibat terlalu sibuk dengan kerja pejabat.
(“sibuk kerja pejabat” adalah justifikasi / argument yang dikaitkan dgn “kegagalan” – barulah lengkap dan mantap ayat ini)
Contoh 3:
a. Dapatan dari kaedah soalselidik boleh digeneralisasi kepada populasi.
(ayat ini lengkap tetapi tidak mencukupi kerana ketiadaan justifikasi / argumen )
b. Kaedah soalselidik yang menggunakan sampel rawak membolehkan dapatan kajian di generalisasi kepada populasi.
(“sampel rawak” adalah justifikasi / argument yang dikaitkan dgn “generalisasi” – barulah mantap utk LR)
Kesimpulan:
Anda mungkin berpendapat tulisan anda sudah lengkap sedangkan sebaliknya pada kaca mata pembaca. Pembaca sering tercari2 argument anda...

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...