.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN A MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

BENGKEL ANJURAN DR OT:

(1) TULIS TESIS CEPAT & PENGURUSAN ARTIKEL MENDELEY

(2) PENGENALAN ANALISIS DATA KUANTITATIF SPSS

(3) ANALISIS DATA KUALITATIF DGN ATLAS.ti

(4) BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOAL SELIDIK

Ingin anjur bengkel ditempat anda? Email ke:

zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Saturday, September 27, 2014

Tajuk 660: Thesis – Argument, claim, evident dan justification !

Aku dah jelaskan GAP diikuti dgn Problem Statement, Objective dan RQ dalam post sebelum ini. Semua ini saling berkaitan.

Oleh kerana dalam thesis mesti ada argument iaitu ko claim something, maka wujud keperluan memahami istilah2 spt evident dan justification pulak !

Izinkan aku jelaskan 4 istilah yang maybe tak disebut atau diendahkan ketika menghasilkan proposal malah jarang disebut oleh SV tetapi sgt penting difahami utk menjadi researcher yang berfikir. Empat istilah tersebut adalah ACEJ - argument / claim / evident / justification.



Katakan dari bacaan ko berminat utk membuat kajian tentang multimedia…. Maka argument ko berasaskan claim bahawa multimedia boleh meningkatkan skor students dalam science. Claim ini tak ada makna jika tak ada data sebagai evident yang menyokong claim tersebut… maka sebab itulah perlunya ko buat kajian utk membuktikan claim ko tu dgn evident (data kajian).

Tarik nafas dulu… baca slow and steady !

Oleh itu…setiap thesis mesti ada argument…. dan argument ini bermula dgn claim dahulu…. Then barulah timbul keperluan utk buat kajian bagi mendapatkan evident (data kajian) bagi menyokong claim tersebut.

Tetapi ko tak boleh claim sebarangan seperti pemberian wang akan meningkatkan meningkatkan skor pelajar…. disinilah muncul pulak keperluan justification…. atau selalunya digunakan istilah significant of study….

Jadi claim mesti ada justification (significant of study) barulah kajian utk mendapatkan evident (data kajian) menjadi bermakna dalam contribute to knowledge (filling the GAP).

Kajian multimedia boleh di justify kan dgn keperluan semasa yang menuju kearah dunia digital dalam pendidikan sedang pemberian wang tidak memberi makna (tidak signifikan) kerana penggunaan wang sukar dikawal dan tidak logic utk kajian. Oleh itu, setiap argument mesti mengandungi unsur claim, evident (data kajian) dan justification (significant of study).
Diperingkat PhD / Master ada 3 claim yang utama dan lazim yang dibuat oleh pelajar :

Pertama:
Claim terhadap fakta - baja dgn pH 7 lebih sesuai utk kelapa sawit – boleh dikaji dan boleh dibuktikan benar / salah dgn data.

Kedua:
Claim terhadap nilai – bermain games meningkatkan pemikiran kritis – boleh di kaji tapi tidak boleh dibuktikan absolute benar / salah dgn data sebab nilai adalah subjective

Ketiga:
Claim terhadap polisi – thesis dilibrary patutnya boleh dipinjam kepada pelajar - boleh di kaji tapi tidak boleh dibuktikan absolute benar / salah dgn data sebab polisi juga adalah subjective.

Kenapa aku tulis benda2 ni semua? Satu jer sebabnya – selama ini dunia PhD / Master penuh dgn kekaburan dgn pelajar dibiarkan teraba2….. sehingga asas memahami mengapa thesis diperlukan pun tak jelas… nak cari gap pun tak tahu…. then tulis problem statement tapi tak ada problem dinyatakan…. dan percayalah supervisee yang kabur ni akan mewariskan kekaburan tersebut apabila menjadi SV…. maka berterusanlah dunia kekaburan ini....

Atas sebab yang sama aku tulis kenapa thesis statement penting kerana dalamnya ada CLAIM spt:

Contoh thesis statement:
The use of animation in teaching chemistry (topic) has a great potential to enhance students’ conceptual change in understanding the abstract and dynamic concepts (claim); therefore the computer-animated instruction should be developed based on constructivist theory and implemented in teaching electrochemistry (support)

Pemahaman ini akan membantu ko memahami kajian ko sendiri…. Khususnya semasa defend proposal / viva dgn menjelaskan kenapa pemilihan theory (termasuk variable yang terlibat) dan methodology (termasuk pengambilan sample dan analisis statistik) sesuai untuk menghasilkan data yang valid bagi menyokong claim yang ko buat dalam thesis ko.

Dan akhirnya dgn pemahaman yang betul dan jelas....ko tak akan hadapi masalah apabila dalam viva ko ditanya soalan basic ini:

Apakah thesis statement kajian anda ?
Apakah argument anda dalam kajian ini ?

OT

Tajuk 659: Misconception, postgraduate, ikan paus dan X-factor !

Ketika menjadi pelajar sekolah…. sebarang kesalahan dalam menjawab soalan peperiksaan tidak akan membawa sebarang markah. Semakin meningkat naik hingga ke undergrad… soalan semakin canggih sebab silibuspun semakin kompleks. Dalam mempelajari sesuatu yang kompleks… adalah normal apabila pelajar tidak dapat memahaminya sebaik guru yang mengajar… maka sering berlaku misconception dalam pemahaman dan jawapan pelajar.

Sebelum terus membaca, cuba ko jawab soalan “budak darjah satu” berikut.

Adakah paus sejenis ikan? Apa jawapan ko?
Jawapannya adalah………………

Tahniah yang jawab betul dan tahniah juga yang alami misconception.

Ini satu misconception yang dah berkurun lamanya… jika ko jawab paus adalah ikan sebab paus bukan ikan… paus adalah mamalia sama macam ko dan aku…. yang melakukan persenyawaan (bukan mengawan), beranak, bernafas dgn mengambil udara (oxigen), tidak bersisik, berbulu, berdarah panas dan boleh berkomunikasi !!

Lepas ni jgn sebut lagi “ikan paus” buat malu jer !!

Jadi bro…. bagi aku…. misconception wpun berlaku… ia tetap satu proses pembelajaran dan patut diraikan sebagai sebahagian dari “pencapaian” dalam proses pembelajaran.

Apsal plak?

Mana baik… berlaku misconception dgn mengatakan “paus itu ikan” ker atau lansung tak tahu amende paus tu ? Atlest ko kaitkan paus dgn berenang… tinggal dalam air… maknanya ko tahu ciri ikan cuma berlaku misconception atas sebab ikan dan paus ada ciri sepunya spt sirip dan berenang. Jadi ko bukan tak tahu lansung…. cuma berlaku misconception.

Dunia postgraduate (PG) tidak terkecuali akan berlaku misconception … kerana research adalah adunan pemahaman dan aplikasi terhadap theory, methodology, sampling, analisis data dalam pelbagai konteks yang berbeza2…. yang jauh lebih kompleks….tanpa batasan silibus… terbuka dan bebas…. berbnding dari apa yang ko pelajari di sekolah atau undergrad. Kalau ikan dan paus pun ramai yang keliru… apatah lagi dunia research !!

Jadi bro…. berlaku misconception dalam dunia PG adalah normal. Ada kalanya panel viva bertaraf Prof pun boleh saling tidak bersetuju sesama sendiri.... kerana pamahaman masing2 yang berbeza.... dgn menganggap pemahaman satu pihak lagi sebagai misconception.... inikan pula postgraduate... More often than not, PG pasti akan melakukan kesilapan kerana misconception. They become clueless about their mistakes. Jika bila ko jadi SV nanti, jgn marah2 jika supervisee tersalah faham…. sebab menjadi tanggungjawab ko membantu mereka sebagaimana yang cuba aku lakukan sekarang, termampu aku.



Mereka ketakutan, stress giler… dan macam2 lagi… sebab banyak pengetahuan asas2pun tak sempat difahami wpun mereka usahakan utk mencari dan membaca (jgn tak cari dan baca tak masuk dalam perbincangan dalam post ini).
Maka datanglah bertalu2 soalan kepada aku – camner nak cari tajuk… camner nak tahu nak guna quali atau quanti… dan guna teknik sampling yang mana satu…dll sehingga tak terjawab. Sebab itulah aku terus menulis utk menjelaskan asas2 ini kepada pembaca post aku…

Jadi…. jgnlah minta X-factor dari supervisee supaya secara otomatik boleh memahami dunia research…. tapi berilah panduan dan jalan supaya supervisee mempunyai bukan sahaja ada X tapi Y dan Z-factor !!

OT

Tuesday, September 23, 2014

Tajuk 658: Thesis dan GPS - London dan Rembau tiada bezanya

Aku sewa kereta…. menjelajah York, Manchester, London…. Aku memandu seorang diri ratusan batu, menyusuri bandar York yang bersih yang sangat “English”, ke Menchester…. Old Trafford melihat orang siuman menjadi sedikit giler bila terlihat stadium MU, ke Uni of Manchester, Uni of Salford… meredah malam di Kota London yang jalannya simpang siur penuh kenderaan dan terlalu asing… menyusuri nama2 Birmingham, Liverpool, Stoke… akhirnya aku selamat sampai Chelsea !
Kenapa aku penuh selamba menjelajah 3 kota besar England wpun ini kali pertama aku memandu di UK? Malah memandu di Kota London… persis memandu di Rembau !
Kalau di Rembau aku tak sesat….. inikan pulak di Kota London….. gurauan lama ini akhirnya terbukti benar !

Kenapa ni terjadi? Semua perjalanan yang dulunya mustahil utk dilakukan tanpa peta dan tanpa tersesat….penat dan panik….sehingga perjalanan 1 jam menjadi 5 jam…. kini begitu simple. Dgn hanya menaip postcode….. ko dgn penuh bergaya ko akan sampai ke depan pintu destinasi ke seluruh UK ! Semuanya cepat… tepat ! Semuanya kerana GPS !!



Apa kaitan GPS dgn thesis?

Menulis thesis cara “lama” sama seperti meredah bandaraya asing tanpa GPS. Jika ko hanya berasaskan peta… yang tidak interaktif… peta akan membiarkan ko sesat tersalah jalan tanpa ko sedari. Jika ko malu bertanya, maka ko akan terus dalam kesesatan…. Malah ko akan hilang fokus dan mengundang kecewa. Perjalanan yang mulanya ceria boleh bertukar duka dan nestapa. Ko boleh ambil teksi…. dgn meternya bergerak laju mengikut waktu sambil wajah ko pucat dan gelisah melihat angkanya yang cepat meningkat. Malah diwaktu puncak… pemandu teksi akan jual mahal…. membiarkan ko terkial-kial. Ko akan tetap sampai ke destinasi… tetapi setelah banyak waktu terbuang….. wang melayang.

Menulis thesis kini memerlukan GPS. Langkah pencarian artikel yang dulunya menjerihkan…. sering gagal mendapatkan apa yang diperlukan…. jenuh menggoogle…. akhirnya menjadi mudah, sensitif, selektif dan interaktif dgn MENDELEY. Inilah GPS.

Mendeley menyediakan semua bacaan yang releven supaya supervisee ada harga diri..bukan mengemis info dari yang lupa diri… Penulisan yang panjang dgn editing yang spt tidak pernah abis menjadikan motivasi terhakis…..kini dipermudahkan dengan Navigation Pane. Inilah GPS.
Coding yang dulunya menjela2 dgn data audio, video dan tanskript yang panjang berhasta…. Kini dipermudahkan dgn beberapa klik sahaja oleh Atlas.ti yang bijaksana.Inilah GPS.

Semua tool dalam penulisan thesis ini… Winstep, xmind, SPSS, AMOS, PLS, NVivo…. dll adalah GPS...yang WAJIB ko dikuasai supaya akan menjadikan penulisan thesis satu perjalanan cepat dan tepat menuju destinasi tanpa ragu2 dihati….

Jika ko masih selesa dgn peta… dan tak kisah lambat, penat dan tersesat…. dari mempelajari GPS yang user friendly… ko terpaksalah terima kemungkinan yang ko bukan sahaja akan tersesat di Kota London…. ko mungkin juga hilang punca dan melilau berada Kota Rembau !
Kpd peserta bengkel di YORK... MANCHESTER.... LONDON syabaz kerana mpelajari GPS dlm penulisan thesis !!

Othman Talib - Chelsea

Tajuk 657:Apakah impak kajian anda kpd society? Soalan ini utk supervisor atau supervisee?

Aku masih di Chelsea selepas stay 3 hari di Manchester dan 3 hari di York. Ramai yang gilakan Chelsea.. dan MU.... sanggup menghuni kedai mamak sampai dinihari menyaksikan perlawanan dua gergasi ini...wpun mereka tidak pernah sampaipun ke Chelsea mahupun Manchester !! Biarlah mereka dgn kegilaan tersebut... maybe kegilaan yang ikut2an...

Aku menitip lagi tinta digital ini… menyusuri perjalanan ribuan postgraduate membuat master / PhD secara ikut2an tanpa tahu hujung pangkalnya. Persoalan asas spt “Kenapa buat master / PhD” pun tidak mampu dijawab dgn yakin oleh sebahagian besar postgraduate atau sekadar memberi jawapan yang didengari bukan difahami. Maka wujudlah persepsi illusi bahawa PhD perlukan “kajian yang tidak pernah dibuat lagi” atau “kajian mestilah memberi impak kepada itu dan ini”…. sehingga mengundang gundah gulana yang tidak berguna dalam pemikiran postgraduate.

Izinkan aku mengutarakan satu soalan di malam dingin di Kota London ini – Adakah “kajian yang tidak pernah dibuat lagi” atau “kajian mestilah memberi impak kepada itu dan ini”…. layak diajukan kepada supervisee atau sebenarnya untuk SV sendiri ?

Aku ingin menulis secara mudah… sama spt post2 aku yang lain… sebab postgraduate mudah confused dgn soalan2 yang susah. Aku pernah bertanya soalan mudah - beza antara artikel dan jurnal .. ramai yang tergeliat lidah untuk menjawabnya !

Pertama:
Supervisee seorang yang novice…. Oleh itu perlu membuat kajian yang berada dalam skop the frontier of knowledge yang telah wujud dalam mainstream bidang masing2. Dia juga diperlukan untuk menulis thesis ratusan mukasurat dgn menyediakan literature review yang mendalam dan panjang lebar supaya terbina kemahiran membuat analisis dan critical review – what has been done dan what else need to be done !
Kedua:
SV seorang yang so-called expert… Oleh itu sayugialah SV lebih diperlukan utk membuat kajian “beyond the frontier of knowledge” atau "yang tak pernah dibuat orang" dan melaporkan dapatan kajiannya dalam bentuk artikel journal setebal beberapa muka surat tanpa memerlukan kupasan dan analisis kajian lepas secara mendalam dan terperinci

Ketiga:
Supervisee baru mula berjinak dgn “kerjaya” sebagai penyelidik, baru menguasai algorithm basic research methodology …. belum mencapai tahap heuristic yg mampu melihat bidang kajiannya secara comprehensive. Mereka hanya “student” postgraduate yang berstatus “full time” atau pun “part-time”.

Tentulah satu kejanggalan meminta “student” membuat kajian yang boleh memberi impak keluarmelewati dunia kesarjanaan bidang kajiannya !

Keempat:
SV telahpun memulakan “kerjaya” sebagai penyelidik, bertahap “tetap dan berpencen”, yang lebih berpengalaman…. Tentulah lebih afdal SV didambakan utk menghasilkan kajian yang berimpak ini... bukannya supervisee.

Kelima:
Supervisee jika bernasib baik akan diberikan bantuan kewangan…. Yang tidak banyak… sekadar cukup2 makan. Jika ada yang mendapat geran kajian pun…. peratusannya spt boleh diabaikan. Tanpa sumber kewangan…. ditambah membuat kajian secara SOLO… maka kapasiti dan momentum yang ada tentulah lebih terbatas kepada modifikasi dan meneruskan kajian yang ”sedia ada” sambil memberi added value dan pemahaman lanjut kepada kajian yang dijalankan.

Keenam:
SV memang selalu bernasib baik kerana disediakan pelbagai bentuk geran yang dibiayai oleh pelbagai agensi spt MOSTI, KPM. MITI, MTDC. MIDA, MDC, SMIDEC, MAFCAP dll….termasuk dari pelabur dan sumber luar negara… yang setiap satunya menawarkan perbagai kategori bantuan kewangan. Bukan sahaja mendapat geran…. SV juga membuat penyelidikan secara berkumpulan…. two, three and four experienced heads are far-far better than only one novice head !!

Tarik nafas..

Timbul pula persoalan…. Abis tu kenapa PhD dinilai sebagai satu kajian bertahap tinggi yang diperlukan originality serta mampu memberi impak kepada society !

Aku nak jawab persoalan tersebut dgn satu persoalan lain - Apa maksud originality dan sapa kata kajian PhD mesti memberi impak kepada society? Kalau SV yang bagi tahu.... adalah jawapan tersebut valid yang dirujuk kepada satu sumber yang juga valid?

Entah dimana puncanya, originality spt difahami bahawa kajian mestilah satu kajian yang belum pernah dibuat lagi sedang apa yang diperlukan oleh supervisee adalah kajian "yang pernah dbuat" yang kemudiannya perlu dikupas dalam literature review utk mendapatkan satu skop bagi memantapkan kajian sedia ada tersebut. Inilah kajian PhD dan master.

Pertama:
PhD adalah satu proses akademik….disupervised oleh academicians. Yang ada kerja kursus dan penilaian lalu dianugerahkan sijil kelulusan melalui penganugerahan ijazah. Kalau setakat pakai jubah konvo… itu tidak ada apa2 keistimewaan sebab anak aku ditadika pun pakai jubah konvo bro dan semunya pulak GOT (Graduate on time) !

Kedua:
Bila ia proses akademik… tentulah tujuan asalnya utk meningkatkan pengetahuan…. Maka bagi supervisee yang diperlukan adalah peningkatkan pengetahuan selok belok membuat kajian secara berdikari dan menulis thesis serta mempertahankannya.

Ketiga:
Tentulah harapan yang tinggi diletakkan utk melahirkan bakal penyelidik yang “memiliki pengetahuan asas dalam dunia penyelidikan dan penulisan laporan penyelidikan (thesis)” MENGATASI utk mendapatkan impak kpd society dari penyelidikan dan penulisan thesis tersebut. Melahirkan penyelidik yang tersohor… memerlukan masa dan pengalaman serta sumber kewangan yang munasabah.


Keempat:
Jika ada pihak yang berminat dengan hasil penyelidikan, maka kumpulan yang mereka approach dan biayai adalah sekumpulan pakar / SV / pensyarah, bukannya pelajar postgraduate. Maybe ada satu dua kes pelajar post graduate diminta membuat kajian tertentu yang khusus namun sekali lagi, bilangannya yang terlalu sedikit tidk signifikan dan boleh diabaikan sahaja. Tak byk manfaat bincang pendidikan 2, 3 pelajar super genius melebihi perbincangan utk memberi pendidikan kepada 3, 4 juta pelajar yang lain.

Kelima:
Siapa SV? Siapa expert? Mereka inilah beberapa tahun sebelum itu adalah supervisee-supervisee. Jadi persoalan membuat kajian yang memberi impak kepada polisi, society, organisasi dll tersebut tentunya masih relevan tetapi bukan ketika mereka sebagai supervisee tetapi ketika mereka mejadi Sv !! So no big deal !

Keenam:
Biarlah supervisee menimba ilmu, mendapatkan sedikit pengalaman awal penyelidikan dgn supervision yang mantap…. diperhalusi langkah penyelidikannya…. diberikan sokongan dan segala kemudahan… supaya sepanjang tempuh candidacy mereka mendapat bekal secukupnya dengan menjalankan kajian yang “sesuai dgn tahap akademik tertinggi” dgn impak maksimanya diterima oleh mereka dahulu !

Usaha melatih supervisee utk publish dan present paper local dan international… tentunya mengatasi bebanan yg diletakkan kepada mereka utk kononnya kajian mesti memberi impak kepada society.

Ketujuh:
Kalau macam tu tak bergunalah kajian PhD jika tak ada impak kepada itu dan ini? Kalau ko beranggapan begitu, ko telah menyentuh perasaan SV yang dulupun adalah supervisee... termasuk aku sendiri.. sedangkan kajian2 SV aku percaya tak apa impak apa2 yang ketara selain menambah pengetahuan dalam selok belok penyelidikan kepada diri supervisee. Selebihnya tersimpan rapi dalam thesis yang tersusun rapi dalam library. Ini termasuklah thesis aku juga.

Kelapan:
Supervisee perlu difahamkan bahawa hanya dapatan kajian mereka yang menjadi element "original" yang perlu menghasilkan sesuatu yang akhirnya "contribute to the body of knowledge" dalam bidang kajian yang mereka jalankan. Oleh kerana PhD / Master masih berstatus "akademik" maka selayakknya hasil kajian memberi impak kepada diri pelajar sendiri dalam bentuk peningkatan pengetahuan dan kemahiran serta berupaya menyumbang sesuatu kepada "body of knowledge".

Kesimpulan:
Aku berhenti dahulu disini…maka ko jawablah sendiri persoalan tajuk di atas…. Maybe elok juga ditanya kepada SV masing-masing.... utk pemahaman yang lebih lagi..... Apakah impak nyata kajian mereka selama ini kepada society? Jika mereka menjawab dgn menyenaraikan bilangan jurnal yang panjang... teori yang menjela-jela.....katakan itu adalah sumbangan kepada "body of knowledge" !

Aku memohon mengundur diri. Ini mungkin catatan terakhir aku di Kota London, esok aku akan terbang balik ke tanah air tercinta. Kajian PhD dan Master jika dirancang dgn baik.... utk tujuan contribute to knowledge.... tetapi jika berupaya dlm masa yang sama memberi impak sekecil mana sekalipun adalah satu bonus !! Walaubagaimanapun.... bila kita minta kerja... kita utamakan dulu gaji pokok bukan bonus !

OT - Chelsea, London

Tajuk 656: 7 pesanan buat master / PhD’s beginners – be mindful !

Bengkel aku di York, Manchester dan London telah memberi pengalaman baru. Kehadiran hampir 200 postgraduates… majoritinya PhD candidates sejauh Scotland satu petanda adanya kekurangan dalam membekalkan pengetahuan kepada rakan2 di obersi. Namun aku bersykur dapat mengisi sedikit ruang tersebut…

Kini aku dalam Qatar Airways.. meninggalkan Heathrow, London. Kapalterbang yang besar yang menjadi sponsor MU ini mula membelah langit dgn tenang…. Tanpa sebarang gegaran…. Lalu aku mengeluarkan laptop dan sekadar mencoret2 lagi…. maka tercoretlah sesuatu pesanan santai berikut....

Aku perasan…. ramai yang “gumbira” menunjukkan surat tawaran sebagai calon PhD/master dlm FB masing-masing. Aku personally turut gumbira dan mengucapkan tahniah dn syabas.

Kenapa syabas? Syabas kerana ini adalah satu langkah kemuncak meningkatkan pengetahuan dan kemahiran dalam dunia akademik…. Menjadikan diri ko sebagai expert in the making…utk kemudiannya menaburkan bakti kepada kemajuan negara. Namun ramai yang tidak menyedari bahawa kehadiran surat tawaran tersebut menuntut lebih dari sekadar perasaan gumbira… kerana kedatangan surat tersebut menuntut “transformation” yang bukan kepalang - perubahan mental dan fizikal secara sistematik utk mencapai kemuncak pengetahuan dan kemahiran tersebut !

Wow…. bahasa canggih tu bro..

Canggih ke? Menjadi calon master/PhD bukan bermakna ko akan terus gumbira lantas membiarkan diri ko dalam mode auto-pilot, semuanya ko biarkan berjalan sendiri mengikut masa, mengikut arus dan mengikut sahaja apa yang disediakan oleh jabatan atau fakulti sebagaimana yang ko lalui semasa undergrad dulu… 

Pesanan santai aku…. Mode auto-pilot ini tidak memadai…. Apa yang disediakan oleh pihak jabatan ko hanyalah STARTER bukannya MAIN COURSE ! Ko juga tidak boleh bergantung begitu sahaja kepada pengalaman senior mahupun mengharapkan talian hayat dari SV.

Semua ini tidak akan datang begitu sahaja. Ko perlu membuka mind set ko dgn dunia baru yang ko alami… dunia research dan dunia scholar (bukan sekular bro) yang penuh dgn kejutan menuju puncak !

Berikut antara gesaan aku semasa aku kendalikan bengkel2 aku ke seluruh tanah airku sehingga ke Australia, UK dan Disember ini, sedang direncanakan ke Jepun pula !

Pertama: 
Langkah awal adalah persiapkan diri utk menguasai bidang kajian ko sendiri supaya ko boleh membuat decision yang waras sepanjang pengajian ko – membaca sambil meneliti pemilihan problem statement dan methodology dalam kajian lepas. Percayalah…. Ko akan lebih terdedah dgn pelbagai methodology dalam bidang kajian ko dari pembacaan jurnal berbanding dgn mengikuti kelas research methodology. Penguasaan awal ini membolehkan ko “terkesimakan” SV dgn apa yang ko tahu dan pemahaman dengan bidang kajian ko sendiri …. dgn knowledge yang updated dan terkini serta menyeluruh….

Cuba latihan mudah ini. 
Cer ko sebut dgn lancar sekurang2nya 10 leading journals dgn publishernya sekali yang mempunyai IF > 1.0 dalam bidang kajian ko sendiri. Bagi yang master…. cukup sekadar 5 dulu.

Boleh?

Pengalaman aku bertanyakan soalan ini agak tragik ….baik dalam kalangan postgraduate di Msia mahupun di obersi… malah ramai yang dah masuk beberapa semester pun bukan sahaja gagal menyebutnya satu persatu….. malah buat2 tercengang pulak kenapa soalan tersebut diajukan. Selepas beberapa ketika …. diajukan pulak soalan kepada aku …. Apa itu leading journal dan kat mana nak cari IF tersebut? 
Aku pulak terkesima !!

IF bukan istilah atau formula baru mathematik yang hanya orang mathematik jer yang tahu… IF telah menjadi istilah asas ranking jurnal dalam dunia research …..

Kedua:
Cer ko sebut pula at least 3 leading authors yang related dengan kajian ko pulak, di universiti mana mereka berada (jika mereka masih hidup) dan bagaimana mereka menghasilkan kajian dan teori yang menjadi ikutan kebanyakkan pengkaji dalam bidang kajian ko tersebut?
Bila aku ajukan soalan ini…. sekali lagi aku akan ditanya…. camner kita nak tahu siapa leading author tu?
Ini samalah spt seorang yang bercita-cita ingin menjadi pengkaji dan pengkritik filem komedi tetapi tercengang kehairanan bila disebut nama Charlie Chaplin… sebab yang dia tahu hanyalah Nabil – ko fikirkanlah sendiri !!

Ketiga:
Dua langkah di atas jika ko berjaya menjawabnya adalah “indicator” mudah menunjukkan ko telah membaca sumber yang valid bagi mengetahui asas dalam bidang kajian ko sendiri. Langkah ini membolehkan ko berada dalam “kasut” SV … melihat diri ko dari perspektif seorang SV…. see thing form his / her view point. Dgn ini ko akan mula bercakap bahasa dgn isi yang selaras dgn expectation SV ko… berbincang dgn SV sebagai seorang yang bermaruah … bukan menunggu sahaja utk disergah !



Keempat:
Ko perlu berusaha utk menjadi superior…. seawal mungkin…. Tanpa perlu menunggu lama. Bukan mudah utk menguasai segala info dari bacaan artikel jurnal… jika sekali baca tak faham… dan ko give up… ko akan tewas. Membaca buat ko berfikir…. membuka ruang utk ko menyedari ceteknya apa yang ko tahu… dan menambah senarai ketidaktahuan adalah jauh lebih baik dari tidak tahu apa2 dan tidak melakukan apa2 utk mengetahuinya.
Pembacaan 2, 3 kali mungkin ko tidak akan menemukan “aha moment”. Ingat bro… bila ko tak tahu sesuatu…. itu bukan masalah SV ko atau masalah dunia PhD dan master ….ITU ADALAH MASALAH KO SENDIRI ! Jika ko stress…. kemudian anxiety dan lama-lama ko panic…. otak ko tak boleh berfungsi… dunia dihadapan ko semuanya kelihatan blurr…

Sikit kisah aku. Dulu aku pernah habiskan 3 hari 3 malam hanya utk memahamkan dua istilah ini - sympathetic dan parasympathetic bagi nervous system yang lumpuh kerana gas cyanide ketika aku buat satu project pasal gas pembunuh ini. Selepas 3 hari berhempas pulas .. Habis semua buku dan sumber yang ada dilibrary ketika itu aku baca…. Terkebil2 otak aku nak digest amende yang aku baca….then validkan apa yang aku faham dgn lecturer biology…. barulah timbul “aha moment” tersebut….. yezzza !! Then bila aku present…. Kaitkan tindakbalas kimia dgn nervous system yang lumpuh…. terkesimalah lecturer chemistry aku… pe lagi dapat A+ ler !!

Kelima:
Ketahuilah bahawa ko dikeliling dengan teknologi dan gadget. Inilah zaman “IT driven transformation” dalam dunia “information overloaded” yang multitasking. IT akan membantu ko yang berada dalam situasi “too much work to do but not enough time to do it…” sebagai tool yang efficient utk ko tidak terperangkap dalam situasi vicious cycle of worrying…

Keenam:
Sebagai calon baru….cuba memahami dunia research dgn membaca kajian2 lepas dari sumber artikel jurnal pastinya mencabar. Memang tertekan membaca jurnal yang kaya dgn jargon dan padat dgn data. Terokai istilah2 ini yang wujud bukan dalam satu artikel…. malah puluhan artikel yang dikaji oleh pelbagai researcher…. sehinggalah ko akan dapati tiada apa yang sukarnya lagi memahami istilah tersebut. Jika tujuan ko nak memahami sesuatu tapi reality nya ko tak tahu apa nak buat…. adakah ko berfikir OPTION yang ko ada?

Ketujuh:
Sebagai beginners…. Ko wajib kuasai software analisis data, seawal semester pertama…. SPSS, Eview, Rasch, AMOS, SmartPls, Atlas.ti, Nvivo…. pilihlah mana satu yang sesuai. Jika tak sure mana satu…. Esp bagi calon social science…. mulakan dulu dgn menguasai SPSS dan hadiri bengkel for beginners di mana sahaja ada peluang.
Semua di atas bukan tips…. Tetapi sebahagian langkah awal utk dilakukan jika sudah bergelar calon master / PhD. Jika ko dah mula kebingongan nak faham apa yang aku tulis di atas…. kegumbiraan ko mendapat surat tawaran tidak akan kekal lama…. masa utk mulakan langkah pertama dahulu…

OT - Qatar Airways

Tajuk 655:Cara baca journal artikel - 7 bahagian vs 7 langkah !!


Pelik jugakkan.... tak ada kelaspun mengajar cara baca journal... SV pun tak pernah ajar kot.... jadi pandai2 ko lah nak baca macam mana... nak terlentang atau meniarap pun tak sapa yang kisah...

Tapi pelik juga... ramai yang bersungut.... sambil bergoyang sesungut.... susahnya nak baca journal article (JA).
Susah ker? Takkan lah susah sebab JA ni nipis jer bro.... bukan macam buku beratus2 pages..... malah JA ada satu format jer bukan ada macam2 format macam buku. Inilah SATU format JA yang established dgn 7 bahgian mudah:

1. Title: 
Pilih yang skopnya dalam bidang kajian ko... dan tajuknya menepati fokus kajian

2. Abstract
Ringkasan methods, findings, discussion dgn argument kenapa kajian tersebut signifikan utk dijalankan.

3. LITERATURE REVIEW 
Menyediakan informasi berkaitan argumentasi dari kajian lepas dan cuba dptkan kaitannya dgn keperluan kajian yang ko nak jalankan.

4. Methodology
Menyediakan informasi bagaimana study dijalankan spt: Approach – quanti (survey, experimental) or quali (spt interviews, ethnography, participant observation, or content analysis)
Siapa sample dan populasi

5. Results / Finding
Data analysis dan ringkasan data dalam Table / Chart dan analysis yang dijalankan

6. Conclusion/Discussion
Summarizes the findings and kenapa dapatan tersebut penting. Limitasi dapatan. Aplikasi dapatan (if any) dan adakalanya dinyatakan future research.

7. Citation / References / Bibliograpy
Ini utk ko snowball lah bro....
Apa yang ko nak cari dari JA yang ko kumpulkan? Ko takkan baca semuanya… huruf demi huruf… Katalah ko ada 100 artikel yang tajuknya seakan releven dgn kajian ko…. takkan ko nak baca semuanya begitu sahaja… bukan apa… takut ko giler artikel !!

Jadikan lakukan langkah berikut:

1. Bear in mind
Ketika mula membaca JA, fikirkan apa yang sedang ko cari dalam JA tersebut sesuai dgn area of investigation dan topic of interest ko. Jadi ko kena ada idea umum tentang RESEARCH QUESTION yang bakal ko kaji spt “Apakah kesan animasi terdapat perlajar berbeza pencapaian dalam memahami sesuatu konsep”.
Jadi JA yang ada statement / variable/ argument tentang pengajaran berkaitan animasi/ stail belajar pelajar berbeza pencapaian/theory berkaitan animasi adalah JA paling sesuai dianalisis.

2. Lihat nama journal
Pastikan ia indexed journal, scopus atau ada IF.

3. Lihat authors
Lihat samada author tersohor atau ko tak kenal lansung… kalau author adalah sifu… berikan priority

4. Lihat juga institusi
Kalau MIT… Monash…Colorado tentu expectation ko lebih tinggi utk membaca JA tersebut berbanding dgn UPM, UKM atau Chulalongkorn university.

5. Lihat tahun
Kalau dah lebih 5 tahun…. KIV apatah lagi yang >10 tahun. Ko akan merendahkan thesis ko kalau kupasan frontier of knowledge kajian ko merujuk kepada kajian yang dah 15 tahun ! Give priority to the latest dulu bro…

6. Dah dapat yang dicari
Selak-selak dulu…. kalau ada 3 mukasurat jer… dgn 5 citation…. kiv.. tak yahlah aku nyatakan kenapa… nanti otak ko berhenti berfikir ler pulak.Kalau > 3 pages dgn citation yang >10... kira oklah tu..

7. Bila dah kompom artikel yang cun. 
Ko baca abstact – baca argument dan kenapa author memilih argument tersebut utk dikaji. Kalau relevan / selari dgn apa yang ko nak buat berkaitan kajian ko…. boleh teruskan bacaan dulu.

Tetapi bacalah berdasarkan thema spt tajuk yang sama, variable yang sama, keyword yang sama dgn kajian ko…. sampling teknik yang ko nak tahu lebih lanjut…. dapatan kajian yang menyokong urgency kajian ko….methodology yang ko sedang fikirkan utk kajian ko…. theory yang sesuai dgn variable dan pernyataan masalah dll

Setelah menemui quotation yang sesuai lakukan proses “cite while you read”.




Contoh:
Quotation: A, B and C (2010) suggested that intrinsic motivation as behavior that is driven by inner rewards.
Paraphrasing: Intrinsic motivation is crucial for student as they need internal force (A, B & C, 2010) to keep success in academic.

Jika guna Mendeley.... semua pkataan intrinsic motivation dlm mana2 100 JA boleh dicari dlm sekelip mata....
Jangan lupa jika perlukan maklumat lanjut.... lakukan snowball bahagian citation....

Ingat..... jgn pulak bila dapat 100 artikel yang kelihatannya relevan…. kemudian ko bertapa dalam library membaca setiap satu JA perkataan satu demi satu… aku bimbang ko tak jumpa pulak pintu keluar library....sebab otak ko kehabisan memori !!


[note: bagi ex-peserta bengkel aku….inilah sebabnya ko diajar teknik FBOT dan SROT menggunakan Mendeley dan CPR kan dalam ZDOT… supaya semua langkah di atas ko lakukan tanpa tertinggal dgn cepat dan efficient sambil penulisan thesis ko juga progress…. juga cara CPR tanpa takut2...…. Cayolah cakap den !!]

OT

Friday, September 12, 2014

Tajuk 654: PhD/Master: Antara amoi Korea, takut dan cinta 200%

Aku di DOHA Airport. Sebelah aku amoi Korea cun sedang tidor. Sejuk. Akupun buka laptop aku, mencoret sesuatu....

Seorang yang aku kenali lama dulu, seorang pensyarah IT di IPG… tiba2 PM aku. Hebat sungguh impak FB, hampir sesiapapun boleh berhubung…. Jauh lebih advanced dari jejak kasih TV3.

Kenalan aku ingin membuat PhD, secara part-time. Aku mengiyakan kerana ramai yang dah berjaya wpun membuat PhD secara part-time. 

Beliau berkali2 mengeluarkan perkataan TAKUT…. Takut dan takut.

PhD adalah penguasaan satu bidang yang specific. Semuanya specific…. Journal yang specific dan teori yang specific. Kuasai yang specific ini…. ada menguasai PhD !!

Ambil contoh kenalan aku tersebut. Oleh kerana dia pensyarah IT…. Dia boleh sahaja membuat kajian dalam TeL, Bagi yang bukan bidang IT...... lakukan juga langkah yang sama yang ko akan baca seterusnya... supaya ketakutan ko bertukar menjadi cinta 200%..... teruskan membaca !!

Amende TeL tu bro?

Itulah Technology-Enhanced Learning. Antara bidang yang berkembang berkaitan TeL adalah Mobile Apps, Tablet Computing, Game-based Learning, Learning Analytics, Contex-Aware adaptive, Personalized mobile learning, social computing for learning, intelligent toy enhanced learning, 3D virtual world, learnng forlearners with disabilities…

Mak oi…. Banyaknya bro! Mana ko tahu semua tu?

Banyak ko kata…. itu sikit jer… ada banyak lagi… semuanya specific…. Pilih satu dan buat research sesuai dgn keperluan tahap master atau PhD.

Akupun tak tahu semuanya…. Jadi kenalah baca sumber berkaitan TeL dan pilih jer satu yang specific utk PhD ko… apa yang ko takut… kalau ko nak buat master / PhD kemudian menganga jer tunggu orang bagi tahu…. sampai beza journal, artikel dan scholar artikel pun ko tak tahu …. Asyik2 nak baca buku asas teknologi dalam komputer – memanglah ler ko takut !

Jgn perli bro… sensitive.

Oklah….. supaya ketakutan ko membuat master / PhD bertukar kepada cinta…. Cinta 200%, berikut adalah langkah pertama ko…… satu langkah jer... iaitu ketahui kajian2 mainstream dalam sumber utama TeL yang perlu ko baca. Inilah senarai leading journal dgn impact factor tertinggi dalam TeL

1.Computer & Education = Elsevier
2. Internal journal of computer-spported collaborative learning = Springer
3. British Journal of Educational Technolog = Wiley
4. Australian Journal of educatinal Technology = ASCILITE
5. Journal of computer assisted learning = Wiley
6. Interactive learning enironment = Routiedge
7. Educational Tech. Research and Development = AECT
8. The internet and Higher Education = Elsevier
9. Journal of Educational Technology and Society = ETS
10. Computer Assisted Language Learning = Routiedge
11. Journal of Science, Education and Tech. = Springer
12. IEEE Transaction and Learning Technologies = IEEE

Itu baru 12 jurnal tersohor..... yang tak tersohor ada banyak lagi..... oleh kerana terlalu banyak.... disinilah Mendeley mainkan peranan....Ingatlah.... kalau ko baca, fahami dan pilih satu kajian yang specific dalam jurnal2 yang specific di atas.... fuhhh.... apa yang ko takut. Silap2 haribulan.... SV ko yang takut dgn ko bro !!

Cuma yang sedih.... pelajar PhD sendiri selepas 1 semester masih tak tahu jurnal apa yang dia patut baca....

OKlah..... amoi Korea sebelah aku dan bangun....sekali sekala dia menjeling kat aku.....tersenyum.... mesti dia ingat aku wartawan .... tulis artikel pagi2 buta.... dan kelihatan dia juga membuka Ipadnya... maybe melihat K-Pop . 

Now 2 am di DOHA, mata aku tak mengantuk ler pulak...
Buat kawan2 maya FB aku.... terima kasih atas doa perjalanan aku ke LONDON... 

OT

Tajuk 653: 10 tanda anda sayang Research and thesis: Don’t just LIKE it but LOVE it !

Dua perkataan di atas bermakna SUKA dan CINTA. Ramai yang teringin untuk menyambung pelajaran bagi menambah pengetahuan, menjejaki langkah kawan-kawan atau kerana keperluan dalam pekerjaan.

Apapun alasannya, menyambung pelajaran sebagai pelajar master mahupun PhD bukan sekadar suka…. tetapi perlu dipupuk sehingga menjadi satu CINTA.

Kenal 10 tanda-tanda anda MenCINTAI research dan penulisan tesis:

Tanda 1. Berusaha mempelajari kemahiran apa sahaja berkaitan penulisan tesis dan research… seawal mungkin …. ya apa sahaja…. SPSS, MENDELEY, EndNote, NVivo, EView, SAS, RASCH dll

Tanda 2.

Setelah mempelajari kemahiran di atas, lalu mempersiapkan diri ke tahap terbaik dgn mengumpul journal, memahami dan membaca, menganalisis…. menguasai theory secara mendalam, bukan sekadar “so-so”. Sedikit tidak faham akan mengundang panik…. lalu segera diatasi dgn bertanya, membaca, berbincang dan berinteraksi dengan pihak yang lebih tahu.

Tanda 3.

Ketika mempersiapkan diri…. minda fokus sepenuhnya bukan sambil lewa.... atau relex tahap dewa....

Tanda 4.

Bila anda membaca 3 jam terasa spt 30 minit sahaja… malah anda tak perasanpun masa berlalu terlalu cepat... terasa tidak puas...

Tanda 5.

Anda tidak sabar-sabar menunggu utk memulakan lagi tugas menulis dan menjalankan research. Menunggu bagi anda satu penyeksaan dan meresahkan siang dan malam anda

Tanda 6.

Tiada apa yang dapat menghalang anda dari meneruskan pembacaan dari pelbagai sumber, penulisan, menyiapkan diri untuk menjalankan kajian dan berusaha memahami apa sahaja.

Tanda 7.

Anda sedar anda tidak perfect…. tetapi jika anda tahu kelemahan diri, melakukan kesilapan, anda bersegera membetulkan keadaan kerana anda sentiasa berusaha untuk menjadi sesempurna mungkin

Tanda 8.

Anda juga tidak melenting jika ditegur… tidak mudah melatah bila dikritik.... malah mengucapkan terima kasih kerana membantu anda menjadi lebih sempurna
Tanda 9.

Pengorbanan wang ringgit, tenaga dan masa bukanlah sesuatu yang terlalu sukar…. malah jika terpaksa, anda sangguh berabis utknya.

Tanda 10. Anda meletakkan keutamaan dalam menyempurnakan apa sahaja tugasan penulisan dan research.... bukan mencari alasan….apatah lagi procrastination...

Inilah 10 tanda-tanda anda menyintai apa yang anda buat sebagai calon master / PhD… bukan sekadar suka-suka….

Makin kurang tanda 
yang anda miliki, makin kurang cinta anda.....

Tajuk 652: Tiada skill IT tanpa 3E – Explore, Exploit dan Exercise !

Aku keseorangan. Terkebil kebil. Malam di York sungguh dingin diselaputi awan comulonimbus. Selimut yang tebal tidak boleh mengganti kehangatan kulit isteriku yang nipis dan mulus. Namun mata ini terus ku pujuk utk berehat. Tapi bukan mataku bukan saja degil…. minda dan jemariku pun sama terpanggil… maka tercoreklah 3E sambil berbaring ditepi katil !

Kenapa 3E – explore, exploit dan exercise?



Software komputer saban masa diupgrade supaya bukan sahaja semakin murah dan makin mudah juga semakin user-friendly dan versatile. EndNote ada versi 8… Mendeley 1.12.2 malah MSWORD yang aku guna ini adalah versi 2013. Bukan itu sahaja… angry bird pun diupgrade dari masa kesemasa. Maknanya kalau ko masih guna MSWORD 2007…. Ko termasuk kelompok orang lama yang selesa berada di takuk lama…. Yang lama-lama takkan kemana-mana…

Memahirkan diri dengan komputer tidak sama dengan memahirkan diri dgn skill acrobatic. 

Pertama:
Ada tak sesapa menjadi ahli acrobatik ketika berumur 50 tahun ? 
Jawapnnya – TAK ADA bro, semuanya mula dgn umur 5 tahun !! 

Kedua:
Ada tak sesapa yang mahir SEM / AMOS ketika berumur 3 ?
Jawapannya – TAK ADA bro, semuanya mula dgn umur 30 tahun !!

Jadi yang ko nak mahirkan diri adalah yang kedua itu bukan yang pertama... sebab kalau ko nak belajar acrobatik dgn usia ko sekarang....jawabnya dah tak lama lah tu !!

Belajar yang kedua.... aplikasi komputer adalah satu kemahiran yang boleh dikuasai tanpa had umur, asalkan ada pengetahuan asas diikuti dgn 3E – explore, exploit dan exercise !

Kenapa bila aku kata gunakan split view dalam MSWord utk menganalisis puluhan jadual dalam tesis, ramai yang ternganga… persis singa… tak tahu ape kebendanya? 

Ini kerana ko tak pernah explore.... dan exploit aplikasinya dalam penulisan tesis. Yang masuk bengkel aku pulak... dah tahu tak nak exercise... lama-lama jemari dan kemahiran ko pun beku macam ais.... 

Aku mengenali ATLAS.ti…. mahupun Mendeley…. pada usia lewat 47 tahun… dan aku tak pernah memasuki mana2 kelas ATLAS.ti mahupun Mendeley. Aku bukan sahaja boleh mengajar…. menulis buku.. mendapat pengikhtirafan… malah aku boleh mengajar ! 

Malah jgn tak tahu…. Perkataan “LITERATURE SEARCH” dalam MENDELEY dalam versi yang diupgrade adalah dari istilah aku…. malah MENDELEY pun nak belajar teknik FBOT dan SROT yang aku exploit spt email dari team Mendeley berikut yang aku terima beberapa ketika dulu:

“We would like to invite you to join our Mendeley Advisor Program, which is what we use for our facilitators. We will also give you an Advisor badge for your Mendeley profile and access to the members-only Advisors Group, which is a great forum for on-going training, share ideas such as for your FBOT and SROT techniques! “

Apa rahsia ko bro? 

Belajar aplikasi komputer tak ada rahsia. Yang perlu ada hanyalah sebuah komputer yang tip top…. Sedikit passion utk explore, exploit, exercise. 

Ko tak perlu gymnasium atau coach yang tough…. tapi ko memerlukan sedikit asas2 penggunaan aplikasi yang semakin user-friendly… then explore, exploit dan exercise…. consistantly.

Maka aku menyeru di pagi yang dingin di York UK ini… dgn 3E…. ko akan mendapati semuanya senang macam ABC…. bukan susah macam nak mati !!

LUV U ALL !!

OT

Tajuk 651:11 tips: Slide conference presentation aku untuk didownload !!


Sila download link berikut jika ko berminta dan teruskan membaca: 

https://www.dropbox.com/s/6u783hcuwy0jxxl/ITHET2014_york2.pdf?dl=0

Aku tak pernah kongsi slide aku sebab cara aku present berbeza... sangat berbeza. Aku dah acapkali present paper obersi, dan setiap kali aku akan present cara aku sendiri. So far so good !

Ini antara senario yang aku lihat dari pengalaman aku:
- Prof. yang bentang paper syok sendiri tanpa kesah partisipan faham atau tidak apa yang dicakap .... 
- Pelajar (samada PhD/ master) pula present semua benda yang dia buat nak bagi tahu.. macamlah patisipan nak tahu sangat.
- Yang jadi pak pacakpun ramai.... tak bergerak2 dari awal sampai akhir.
- Ada juga yang pegang kertas baca sebijik2....dari awal sampai abis
- Tak kurang yang baca semula apa yang tertulis atas slides.... dia ingat partisian semua buta huruf
- Yang gunakan slide macam viva pun ada....iskh !

Aku?

Aku datang konferens sebab nak tahu topic kajian yang menarik dalam bidang yang mungkin ada kena mengena dengan aku. Selain itu, cuba bina networking. Jika aku berminat dgn sesuatu tajuk.... dan ada kena mengena dgn bidang kajian aku, barulah aku approach presenter tersebut.

Berasaskan matlamat ini, maka akupun present cara aku sendiri sesuai utk mencapai matlamat tersebut.

Pertama:
Masa diberi 20 minit.... 15 minit + 5 minit Q & A... selalunya aku abis sebelum 15 minit tu.

Kedua:
Tajuk kajian mesti ada unsur catchy... bukan macam tajuk thesis.

Ketiga:
Slide hanya perlu jelaskan apa yang "menarik" dalam kajian utk dikongsi dgn partisipan yang lain.

Keempat:
Tak perlulah masukkan methodology dll yang menjelas2 sebab partisipan boleh baca lanjut dalam prosiding atau jumpa ko lepas ti... omputih kata keep it short and sweet !

Kelima:
Persembahan bukan nak ganti artikel atau kajian yang dibuat. Persembahan bertujuan sekadar memberikan gambaran umum yang jelas dan menariknya tentang kajian. Sebab itu aku enjoy jer cerita apa yang aku buat bro... bercakap dgn participan / audiences bukan bercakap dgn slides !!

Keenam:
Apa yang dijelaskan secara verbal LEBIH PENTING dari apa tertulis secara ringkas dalam slide.

Ketujuh:
Tarik perhatian partisipan dgn soalan2 hook, spt why... who cares.... so what.... then.. what else? Jika partisipan masih ada persoalan, mereka boleh jumpa lepas presentation

Kelapan:
Elakkan jargon2 yang kita sorang jer faham !

Kesembilan::
Dalam slide PowerPoint masukkan hanya point yang power2 jer !

Kesepuluh:
Kalau ada product.... at least ada "real picture" atau tunjukklah video supaya partisipan boleh imagine apa ko buat... atau jika ada courseware, animation dll... demo beberapa minit....

Kesebelas:
Nama tulis kat slide awal... supaya dia tahu sapa yang present dan alamat lengkap serta contact / email di slide akhir jika dia berminat nak tahu lanjut.

In a nut shell... just explain what you’re doing and why this topic is sooo interesting to share.... but pls leave out the detail...


Ada yang mintak video aku.... manalah ada... tapi at least aku nak bagi slide yang aku gunakan utk presentation. Jgn ko terperanjat akan kesempoian slide aku dah ler. Ko kena cukup berani dan faham apa ko buat.....

Cuma jgn tak tahu.... aku pernah dapat best presenter dalam satu perbentangan seminar antarabangsa di Australia 

Ini adalah cara aku present... berbeza sebab aku tak berfikir dgn cara yang sama...aku tak mahu ikut2an...

OT

Friday, September 5, 2014

Tajuk 650: Jenis Kajian “Program Evaluation”

Byk kajian dijalankan bagi mengkaji keberkesanan sesuatu projek, produk, proses, program, model dll. Aku bukan pakar dalam program evaluation tetapi jika ada yang nak buat kajian, maybe ringkasan 5 approaches berikut boleh membantu mendapat pendekatan yang betul. Sila buat pembacaan lanjut.

1. Objectives-Oriented Evaluation Approaches
Concept: To determine the extent to which objectives were attained
Theories:
- Tyler
- Metfessel and Micheal
- Provus’s Discrepancy

2. Management-Oriented Evaluation Approaches
Concept: To inform decision makers about inputs, process and output of the program
Theories:
- Context, Input, Process, Product (CIPP Model)
- UCLA
3. Consumer-Oriented Evaluation Approaches
Concept: Evaluation criteria and checklist which provide consumer with defensible results 
Theory:
- Scriven’s Concern and Checklist

4. Expertise-Oriented Evaluation Approaches
Concept: Professional judgement in the area of program being evaluated.
Theory: 
- Informal Professional Review System
- Ad Hoc Panel Reviews
- Funding Agency Review Panels
- Blue-Ribbon Panels

5. Participant-Oriented Evaluation Approaches
Concept: To portray the multiple needs, values and perspectives of program stake holder to make judgement about the value of the program 
Theory:
- Stake’s Countenance Framework
- Responsive Evaluation
- Naturalistic 
- Participatory

OT
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...