.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Monday, July 22, 2013

Tajuk 500: Dari BLOG ke BLOG - Maksimakan keghairahan mencari artikel dengan "DOI".

Aku ingin menulis sesuatu... seperti hari-hari lalu.... tiba-tiba aku seperti tidak percaya, artikel ini adalah artikel ke 500 yang aku tulis dalam blog ini. Kalaulah kesemua tajuk ini dibukukan.... pasti menyamai 3 buah thesis PhD atau 5 buah tesis master !! Sempena tajuk ke 500 ni.... dengan blog ini mendapat hits melebihi 600,000 kali.....entry aku kali ni panjang ler skit...

Ye ker.... panjang pun ok...memang Rembau Most Wanted betullah ko ni waghih.... bila masa ko tulis semua tu bro.... botingkek-tingkek.... dari Jolobu sampai Bongek !

Entahlah... tau2 dah 500 tajuk tentang penyelidikan dan statistik dari keseluruhan 792 entry kesemuanya dlm blog ini yang lahir pada 10.10.10... walaupun menulis menggunakan bahasa SLANGA diselit sedikit loghat nogori....namum yang penting... mesej aku sampai. Paling terharu bila mendapat respon baik dari pembaca blog sehingga keluar dalam blogsspot, wordpress malah website mereka pula seperti contoh petikan berikut: 

Petikan 1: http://chekiyah.blogspot.com
Sebagai langkah awal… berjalan dari blog ke blog, terjumpalah blog Dr OT. Terus jatuh cinta dengan penerangannya tentang penulisan thesis. Sebagai seorang yang bergelumang dengan dunia penulisan thesis yang sebenar, inilah tempat terbaik untuk menimba ilmu…ada beberapa perkara tambahan yang Dr OT perkenalkan seperti Mendeley yang sangat memudahkan dalam penyediaan bibliografi dan citation! Paling tak sangka, bengkel ni berjalan 100% paperless. Dr OT tak bagi ada kertas dan pen di atas meja (tapi boleh ada mee/nasi lemak) dan tak boleh menulis. Semua ditaip di dalam laptop masing-masing. Hebatkan? Dr OT sangat humble dan semua peserta enjoy dengan beliau. Itu yang pasti!!


Petikan 2: http://natashabintikhalil.blogspot.com
Alhamdulillah...akhirnya dapat juga saya menghadiri bengkel penulisan tesis yang dikelolakan oleh Dr OT di UTM Skudai ... after mengkhatamkan e-book beliau ... Satu family semua saya bawa ke JB ....berbaloi travel jauh-jauh dari Ipoh.... through bengkel ni saya dah dapat pengisian seperti 1file1thesis dan teknik speed reading...tak perlu lagi nak print out jurnal beratus-ratus (eh terkena batang hidung sendiri)..

Setelah agak blur dengan progress pembacaan journal yang makin lama baca, makin bergenang-genang dalam otak.. ..bukaklah fesbuk ….ternampak lah gambar Dr OT dapat award masa satu expo di KL…ada link blog...memang best sesangat blog Dr nih ... dalam usaha memberi paham kepada student-student research untuk diorg bertambah2 semangat, motivasi dan menaikkan momentum pada yang dah hampir putus harap..Dengan gaya bahasa bersahaja, sangat jelas setiap butiran isi yang ingin disampikan…

Petikan 4: http://drsolah.com
Dr OT sangat bersungguh-sungguh membantu ramai pelajar Post Graduate dalam proses menulis thesis dengan cepat. Terdapat 6 siri ebook yang ditulis dengan penulisan simple ….sememangnya saya rasa ini adalah buku yang terbaik setakat saya jumpai dan komprehensif yang menceritakan tentang mudahnya menulis thesis.

Petikan 5: http://khairilmk.wordpress.com
Btw, for those of you out there who are currently doing research or are thinking of one, do visit this wonderful blog authored by Dr OT. I’m glad I came across this awesomeness blog . TQ Doc for the very useful tips…

Petikan 6: http://jijuzera.blogspot.com
Saya juga dulu macam blur-blur tang buat proposal ni. Saya nak cadangkan blog Dr. OT.. He is so nice - tidak lokek berkongsi ilmu tentang cara menulis tesis dengan mudah, cepat dan berkualiti...boleh sertai bengkel yang dianjurkan oleh Dr OT or you can just email him...mengikut pengalaman saya, dia akan reply. InsyaAllah

Petikan 7: http://cikgusafwan.wordpress.com
Nice blog. Sila layari blog drotspss.blogspot.com bagi perbincangan statistik dan kaedah penyelidikan pendididan secara santai…termasuk SPSS, NVIVO, penulisan tesis dll….


Petikan 8: http://penbirumama.blogspot.com
Last Monday, MamaAliya pergi bengkel Dr. Othman Talib...Bengkel Tulis Thesis in a Smart and Fast way...3 Semester punyer keje boleh buat dalam masa 3 jam. Korang tak percaya??? Percayalah kerana ianya benar...hihiSelama ni selalu follow dan baca blog Dr.OT. Banyak perkara yang dapat MamaAliya pelajari. Memang sangat bermanfaat bengkel ni. Bukan sahaja pelajar Master dan PHD, tapi pensyarah pun ada join ...Dr. OT pun ada tulis buku. MamaAliya beli buku Dr.OT ni untuk dijadikan rujukan dan panduan...Memang sangat best dan berbaloi-baloi. Bahasa yang digunakan pun sempoi dan senang pafam...



Petikan seperti di atas inilah yang menjadi keghairahan untuk terus menulis....sampai tidak berkerdip mata...

Ini sambungan entry Tajuk 499 ker... pasal kerdipan mata?

Aah.... tapi dari kerdipan mata terhasillah rasa ghairah....

Ghairah? Macam adegan ini ker?

Adegan apa?

"Malam itu dingin...sunyi....hujan masih renyai2 diluar....jam baru 9 malam...Samad memerhatikan sahaja kekasihnya, yang dipanggil dengan singkatan As. As yang slim dan seksi kelihatan lena terdampar di atas sofa....manja.... Malam ini Samad nekad. Dia mesti lakukan malam ini juga. Kawan2 Samad kebetulan semuanya balik ke kg masing2.... inilah malam untuk Samad. Dah lama dia pendam. Jantung Samad berdegup kuat dan nafasnya semakin kencang.... 

Samad menghampiri kekasih hatinya yang lama tidak disentuh.....kini menunggunya disofa empuk....Samad dgn perlahan2 membuka selimut kekasihnya As dgn penuh ghairah..... dan As seperti pasrah..... ....kini tiada seurat benangpun menutup tubuh kekasihnya yang slim dan seksi itu..... Samad nekad.... yess... malam ini akan menjadi saksi keghairahan Samad !

Samad lantas mencampakkan cover laptop Asus, ultrabook slimnya yang sudah lama berada disofa....kerana Samad tiada idea untuk menulis.... malam itu Samad nekad membuang cover yang menyelimuti kekasihnya itu ...kerana kini keghairahan Samad tidak dapat ditahan2 lagi.....malam itu juga Samad gunakan As utk membina ZDOT - zero draf of tesis serta memulakan literature search dengan "DOI".... semuanya berlaku selepas Samad membaca buku Tulis Tesis Cepat.... dan mengikut bengkel Dr OT...."

Phew..... itu ayat klise novel tahun 80an .....ingat As tu Aspalela ke... rupanya Asus...



Inilah As.....Asus Ultrabook yang slim dan sexy

Aku nak jelaskan apa yang aku maksudkan dengab keghairahan pencarian artikel dengan "DOI". 

OO.... doi yang ada pada artikel tu ke?

Aah....doi adalah digital object identifier, satu singkatan bagi mencari artikel dari link internet seperti yang disiapkan oleh penerbit journal. Semua ini memudahkan pencarian artikel. 

Aku nak demo bagaimana dari SATU pilot artikel (sila rujuk maksud pilot artikel ini dalam tajuk2 yang lepas) bertajuk "Thinking about Creativity in Science Education" utk research terbaharu aku ....then berjaya dapatkan SEPULUH artikel lain yang releven.... bayangkan kalau ko ada banyak pilot artikel.... mahu ratus2 artikel2 yang releven aku dapat...mana tak ghairah bro...

Screenshot 1:

Inilah pilot article yang aku buka dari Mendeley aku.

sebagai artikel permulaan utk mencari artikel2 lain..

Screenshot 2:

Dua dari puluhan doi pada references dalam pilot article yang menjadi link kepada artikel tersebut 



Screenshot 3:

Dengan sekali klik pada doi, terus terpapar artikel yang mempunyai doi yang sama. Ko pun dgn selamba save dalam dropbox 



Screenshot 4:


Ada kalanya doi membawa ke publication dahulu bukannya artikel tapi ko boleh terus download artikel dari publication tersebut dan save ke dalam dropbox 

Screenshot 5:

Aku cuba dengan doi yang lain.... 

Screenshot 6:

Dengan sekali klik, muncullah artikel ini ... sebagai artikel ke2 yang berjaya di download...


Screenshot 7:

Satu ingatan. Lakukan kerja2 mengklik "doi" dari server IPTA atau proxy server IPTA. Jika dengan wifi kat rumah,
dikhuatiri ko tak boleh download sebab yang subsribe adalah IPTA ko.... 
Screenshot 8:
Inilah 9 artikel yang berjaya aku download hanya dengan klik doi pada artikel di references pilot article. Jadi semuanya ada 10 !! Inilah yang aku selalu sebut sebagai snowballing !!

Screenshot 9:

Bila aku drag ke Mendeley.... semua metadata 10 artikel tersebut berjaya di ekstrak dengan jayanya..... dan masa utk membaca...




Then aku buka satu lagi artikel dalam Mendeley yang berjaya aku download melalu doi utk tersukan snowballing aku:

Screenshot 10:

Aku terus ke bahagian REFERENCES dan terdapat banyak lagi doi dan aku akan ulangi lagi proses yang sama seperti di atas utk mendapatkan semua artikel yang releven.. keghairahan aku makin meluap2....bagai tak dapat ditahan2....


Screenshot 11:

Lihatlah link dalam bentuk doi yang menunggu utk ko klik ....


Cayalah bro..... aku pun nak men"doi" pulaklah.... nak kembalikan keghairahan aku yang dah lama suam2 kuku.... 

OT



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...