.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, July 17, 2013

Tajuk 499: Demonstrasi mencari article releven semudah tujuh kerdipan mata !

Aku terjumpa berbagai ragam pelajar postgraduate. Ada yang buat part-time datang kerana mengadu terlalu banyak kerja di pejabat hingga lambat buat proposal kerana tiada artikel untuk rujukan. Hairan jugak sebab dia kata hanya ada seorang anak jer..... 

Aku juga ada menerima beberapa pertanyaan dari calon PhD dan Master melalui FB. Aku suka jika pelajar bertanya sesuatu. Namun aku rimas, aku lemas dan cemas kerana pertanyaan tersebut......

Amende ni bro..... jgn ler cemas?

Entahlah.... aku tak percaya ada calon PhD dan master yang tanya aku spt berikut:

Soalan 1: 
"Saya bidang ABC, boleh tak Dr cadangkan tajuk yang sesuai utk kajian saya?"
Jawapan: Aku tak perlu jawab.... baik aku jer yang buat kajian tersebut !

Soalan 2: 
"Saya nak buat kajian berkaitan dengan XYZ, apa method yang saya nak guna?"
Jawapan: Sama seperti jawapan soalan 1 di atas :-)

Soalan 3:
"Saya dah ada data dari kajian mixed method saya, camner saya nak analyse data tersebut?"
Jawapan: Manalah aku tau.... abis amende yang ditulis dalam Bab 3 tentang analisis data sebelum data tersebut diambil... itulah dia cara nal analyse !

Sampai hati ko tak nak jawab.... tak baik tau...

Bukan aku tak nak jawab.... ko pun tahukan..... tetapi soalan tersebut terlalu umum sama macam ko tanya

Soalan 4:
 "Saya nak kawin sangat2 ni, calon cam ner yang sesuai untuk saya?"
Jawapan: Mana aku tau sebab bukan aku yang nak kawin !!

Soalan2 di atas Datuk Dr. Fadhilah Kamsah pun tak leh jawab bro.... 

Abis... nak tanya camner?

Tanyalah soalan yang ada isi macam:
"Saya dah baca artikel yang releven, dan saya dapati ada beberapa topic yang releven minat saya. Jika saya buat tajuk ABC, EFG atau GHI....atau jika saya ada method A dan B, boleh Dr bagi pendapat tajuk atau method mana satu yang sesuai pada pendapat Dr?"

Atau macam soalan analogi ni:
"Saya berkenan dgn seorang gadis...pegawai bank ABC di KL dan saya lecturer.. Saya bimbang dia sibuk, kena kuar awal pagi dan balik lewat... pada pandangan Dr... adakah sesuai saya berkahwin dengan gadis tersebut yang akan menjadi isteri saya...?"  


Isteri..... teman dan juga kekasih...

Apabila seseorang bertanya soalan yang terlalu umum.... aku menjangkakan yang bertanya tidak membaca secara "mencukupi" article berkaitan the topic of interest.... lantas terus bertanya... samalah macam malas... sebab takkan tak tahu cari articles.... sebab tu aku lemas ! 

Abis yang ko lemas tu pasal apa?

Mana tak lemas....ko tau tak.... kini tugas mencari artikel yang releven semakin menjadi-jadi mudahnya....asal ko ada topic of interest ko dah boleh dapat ratus2 artikel2.... ko baca dan dapatkan gambaran bagaimana bentuk kajian yang ko nak buat. Then jika ada info yang ko confused.... barulah ko tanya....

Betul ker tugas mencari artikel menjadi-jadi mudahnya... tak cayalah...

Mula2 ko mesti buka publisher yang established untuk memulakan pencarian article...melalui perpustakaan IPTA ko... bukan dgn menggoogle...

Aku tak nak pergi banyak2 publisher... aku nak  bagi satu contoh jurnal dari ScienceDirect dan bagaimana mudahnya ko mendapat "SEMUA" artikel yang releven utk ko baca dan download dan pilih !!

Katakan ko dapat satu artikel baik punya dari publisher Sciencedirect yang secocok dengan jiwa dan minat serta pengetahuan ko. Article penuh tersebut telah tersedia dengan 4 fungsi berikut utk ko lakukan snowball dan pencarian seterusnya:
  • Show preview - ada abstract dan outline 
  • PDF - Full text
  • Related artilces - Fuhhh.... sampai beratus disenaraikan
  • Related references with articles - link kepada references dalam article yang dibuka.
Berikut aku buktikan bahawa mencari artikel kini semudah 7 kerdipan mata! Meh aku demo dengan screen shots berikut:

Kerdipan1:
Lihat 4 fungsi yang tertulis dibawah setiap artikel:

Show preview | PDF | Related Articles | Related references work articles

Kerdipan2:
Inilah related articles yang juga ada pdf for full article, yang muncul secara automatik.

Kerdipan3:
Article penuh yang boleh di download atau di eksport terus ke folder dropbox ko...



Kerdipan4:
Contohnya ada 479 artikel yang related dengan satu artikel yang ko sedang buka. 479 bro.... bukan 4 atau 7 atau 9 articles !! 



Kerdipan5:
Ini pulak ada 15 lagi articles pada bahagian references artikel yang ko sedang baca yang boleh dibuka terus (snowball)


Kerdipan6:
Dalam preview ada Abstract, Figures / Tables / References supaya ko dapat glance thru dulu




Kerdipan7:
Bukan tu sahaja.... boleh terus export ke dropbox ko !




Cayolah cakap den ! Semua jalan kearah pencarian artikel yang releven telah disediakan oleh ScienceDirect.... dan aku percaya journal2 lain pun ada fungsi yang hampir sama....cari dan baca.... dapatkan dahulu maklumat sebanyak mungkin....then barulah bertanya.... supaya tak sesat jalan...


OT





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...