.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, July 5, 2013

Tajuk 495: RESPONSIVE TO, RESISTANCE TO ATAU AGENT OF CHANGE: JGN JADI KAKAKTUA

Penat dan letih - dua perkataan yang sama. Itulah aku. Sebaik sampai di LCCT, jam menunjukkan 1.00 am. Tadi  aku bangun jam 4.30 am now 1.00 am..... aku masih berkeliaran! Sebelum menuju ke kereta Avanza tua ku yang dah berusia 8 tahun... aku memesan nescafe.... moga tak terlelap dalam perjalanan pulang.

Sementara nescafe ku masih berasap..... sehingga aroma kopinya jelas terhidu....aku membuka lap top. 

Dunia penyelidikan sudah mula berubah. Perubahan ini jika tidak diikuti dan difahami untuk disertai....akan menyebabkan ramai postgraduat ketinggalan. Aku pun takut tak terkejar perubahan tersebut. 

Dulu t-test cukup untuk mengangkat martabat thesis sehingga digilai ke tahap PhD. Kini t-test dipandang sepi.... hanya pelajar undergrad sahaja yang masih mendambakan t-test. 

Dulu  chronbach alpha adalah segala2nya bagi soal selidik, now ada Winstep dengan Rasch yang mula mengambil tempat... dalam dunia psikometrik. 

Dulu berbuih mulut menjelaskan kenapa IV dan DV ini dan itu digunakan dalam framework, now moderator dan mediator mengambil peranan. Tak cukup dengan CFA dan EFA, muncul AMOS namun ke"famous"annya pun dah mula disertai oleh Smart PLS.... 

Qualitative juga sama. Tak cukup hanya dengan menandakan kod secara manual.... sampai berpinar2 bijik mata.... muncul NVIVO spt bulan jatuh ke riba.  Tidak cukup dgn itu....kini meniti dari mulut ke mulut dan hati ke hati....ATLAS.ti. Bukan sahaja muncul, pengujian reliability spt Cohen Kappa dengan ATLAS.ti yang di "SPSS" kan untuk data qualitative menjadi satu keperluan. Kalau tiada nilai Kappa ini.... data qualitative akan kelihatan lucu dan syok sendiri !!

Maka gerangan apakah aku utarakan semua ini..... sementara menanti nescafe aku sejuk utk ku hirup?

Satu perkataan sahaja - CHANGE !!

Postgrad yang jumud, tidak RESPONSIVE TO CHANGE... tidak akan survive lama dalam dunia penyelidikan. Malah SV yang tidak responsive to change persis kakak tua.... mengulangi ungkapan yang sama saban tahun depan supervisee......


Kakaktua....
(petparrotsweb.com)


Malah tidak hairan melihat sudah ada supervisee yang bercakap tentang analisis data dgn ungkapan yang lebih advanced berbanding SV, terutamanya SV yang RESISTANCE TO CHANGE !

Maka aku berpendapat..... perlunya postgraduate RESPONSIVE TO CHANGE...mencari dan meneroka perubahan... bukan menanti dan mengikut jejak lama tinggalan postgrad lalu. Jgn cepat menolak perubahan yang tidak difahami, khususnya analisis data.... semata2 SV anda tidak menyebutnya. Bersikap responsive..... membuka ruang utk mempelajari sesuatu yang baru.... bersedia utk melabor masa dan fikiran.... juga kewangan kerana penyelidikan yang baik adalah penyelidikan yang juga responsive to change...

Aku?

Aku sedaya upaya utk RESPONSIVE TO CHANGE supaya dapat juga berperanan sebagai AGENT OF CHANGE !

OT


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...