.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Sunday, March 17, 2013

Tajuk 458 - Tiga langkah sempoi insert GAYA UKM dalam MENDELEY


Sebagai alumni UKM, saya sedikit kecewa bila UKM masih kekalkan gaya penulisan yang tidak merujuk kepada gaya yang standard spt APA. 

Hal ini telah “menyulitkan” ramai siswazah UKM sendiri yang terpaksa mengubah2 gaya citation dan reference. Apabila saya memperkenalkan Mendeley, sekali lagi gaya UKM tidak wujud dalam Mendeley. Walaupun Mendeley telah menyediakan file CSL… tetapi berapa keratkah yang tahu mengubah bahasa xml dalam file CSL tersebut? Semua ni bahasa komputer bro !!

Bagi citation utk nama author tanpa surname macam nama Melayu, mujur saya dapati Mendeley ada option [institution / organization]. Dgn memilih option ini, nama Othman Talib tidak akan berubah menjadi Talib, O. 

Dua hari lepas, saya mendapat satu file CSL yang telah diedit oleh Sdr Firdaus Pozi, (Sains Fizik UKM) berdasarkan format asal APA utk dijadikan gaya UKM. Dunia penyelidikan akan meriah jika ada yang sanggup berkongsi pengetahuan spt Sdr Firdaus... wa caya lu bro !! Juga terima kasih kerana memberi laluan utk saya sebarkannya kpd seluruh warga UKM.....

Sila download file Gaya-UKM berikut:


Selepas itu lakukan 3 langkah berikut:

Langkah 1:

Selepas download file Gaya-UKM, anda kena save file Gaya-UKM tersebut di dalam folder CitationStyles1.0 dgn membuka:

Computer - System (C) - Program File - Mendeley Desktop - CitationStyles -1.0

Langkah 2:

Buka Mendeley:

View - Citation Style - More Style - Gaya UKM (Firdaus Pozi) - Use this style - Done


Langkah 3:
Buka MSWord 

Disebelah icon Insert Citation, pilih Gaya UKM


Dan inilah hasilnya apabila saya cuba membuat beberapa ayat dummy..... semuanya dalam gaya UKM !!



Selamat mencuba...

4 comments:

  1. thank you so much dr.othman dan firdaus pozi yang sudi berkongsi. May Allah bless both you. Amiiin

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, Dr OT, saya telah berjaya memasukkan gaya UKM dlm Mendeley dengan menggunakan rujukan yang diberi...terima kasih banyak-banyak..

    ReplyDelete
  3. terima kasih dr OT..kalau ada butang like memang saya tekan banyak2 kali..hehe

    ReplyDelete
  4. Thank you very much Dr. OT!!! that really helps! :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...