.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, February 7, 2013

Tajuk 441 - Abih camno jika MENDELEY tak boleh copy-n-paste article tak original?

Pagi ni saya bangun awal... sekitar 4.30 am untuk siapkan satu article "Computer Aided Assessment (CAA) as a Self Management Tool for Understanding Organic Chemistry Concepts". Ini paper lama yang baru aku nak convert sebagai article.

Aku pun bukalah folder dropbox yang ada semua file pdf berkaitan CAA. Akupun bukalah satu thesis tahun 2008 dari Ebscohost dan mula membaca. Oleh kerana manuskrip ini bukan manuscript dalam format pdf asal tapi dalam bentuk yang di xerox atau scan then convert to pdf, maka Mendeley tak boleh nak highlight atau copy-n-paste.

Abih nak buek cam no? 

Aku teringat satu email yang aku terima baru-baru ni bila seorang pelajar menulis "tak bolehlah guna Mendeley kalau tak boleh copy-n-paste....pls help me!". 

Baru tak boleh copy-n-paste ...
bukannya kena buat tembok besar macam ni 

Aku nak ingatkan satu perkara..... tidak ada satu bendapun dalam dunia ini yang akan memuaskan 100% kehendak kita. Ingat....ada kalanya kitapun tak puas hati dengan diri sendiri dan ini tak bermakna kita tak berguna !! Jadi walaupun tak boleh guna copy-n-paste, anda masih boleh gunakan cara alternative - manfaatkan ruangan NOTE pada Mendeley.

Camno tu?

Ada satu lagi fungsi yang Mendeley ada yang ramai maybe tak berapa kisah, masih boleh digunakan utk catat point penting then barulah copy-n-paste catatan tersebut ke dalam proposal. Manfaatkan NOTES pada Mendeley utk mencatat sambil membaca.... dan selepas itu barulah copy-n-paste ke dalam proposal mengikut dimana note tersebut patut dimasukkan. 


Aku tulis point utk definition bagi maksud "feedback" dalam ruangan Notes Mendeley dahulu, then baru aku copy-n-paste dalam article aku !!

Dengan cara ini anda tidak kehilangan point penting sebab anda boleh terus mencatat sambil membaca. Katakan selepas selesai mencatat 10 points yang di extract dari mana-mana bahagian articles atau theses yang bukan original (kerana di xerox then di convert dalam pdf), anda boleh terus copy-n-paste ke dalam manuscript anda sekaligus dengan citation dan biblography nya sekali. Then selepas itu barulah anda  lakukan  rephrase. So anda masih boleh menggunakan Mendeley dengan effective.

OT


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...