.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Monday, December 3, 2012

Tajuk 415: Boleh ke SV reject kajian kita?


Emmm cantik baju ko hari ni bro

He he tima kasih.... itu baju aku beli kat reject shop selepas diskaun 70 % 

Citer apa kali ni...pasal baju reject ko tu ker?

Pasal reject jugak.... tapi berkaitan kajian lah...

Sapa reject kajian ko?

Skop kajian aku kena reject !

Cool la ..citer cket kat aku...

Memanglah aku cool sokmo....aku sekadar ingin bagi ko fikirkan senario ini.....katakan aku dah ada skop kajian.. lama dah aku baca......aku nak buat kajian tentang penilaian keberkesanan satu program kokurikulum beruniform di sekolah menggunakan analisis Rasch...then aku jumpalah SV dan co-SV....buat pertama kalinya.

OK..OK... apa berlaku?

Selepas 2, 3 kali buat appointment aku pun jumpalah SV dan co-SV aku ni....dan tanpa malu2 akupun terangkan  skop kajian berkaitan kajian penilaian program beruniform tu...yang aku nak bina item dan analisis guna Rasch Model...

Emmm... menarik tu...

Lom sempat aku nak explain panjang apa yang menarik, tertarik.... terus kajian aku spt di reject...sebab SV tu kata kat aku..... "Saya memang pakar dalam bidang pendidikan..... tapi saya bukan pakar berkaitan bab-bab penilaian program kokurikulum beruniform ni....saya tak boleh supervise awak.... boleh tukar tajuk lain tak?"

Emmm.....co-SV aku pulak kata.... "Saya sejak dulu analisis guna SPSS.... saya tak boleh supervise jika u nak guna Rasch Model.... boleh consider guna SPSS bukan Rasch Model?"

Terkedu... lidah kelu... dan sgt keliru....

Kenapa pulak bro....memang lah macam tu..... ko kena dapat kan SV yang betul2 tahu apa ko nak buat...

Tiba2 otak aku ini terfikir....  tiga perkara...

Pertama:
Pelajar (termasuklah aku) disarankan supaya cari tajuk kajian yang baru .... jika boleh tajuk yang bombastik yang tak ada sapa terfikir nak buat sebelum ini...yang "keluar" dari tajuk kebiasaan pelajar sebelum ini  TETAPI mengapa SV yang expert dan berpengalaman boleh kata dia tak boleh "keluar" dari skop yang dia biasa supervised sedang kajian pada dasarnya masih dalam disiplin yang sama?

Kedua:
Pelajar (termasuklah aku) disarankan menimba pengetahuan baru dan membuat kajian secara mendalam.... maka ramailah yang ambil inisiatif belajar analisis kajian spt SEM / AMOS, PLS, ATLAS.TI, NVIVO dll.....TETAPI mengapa  SV boleh kata tak boleh nak supervise kajian berkaitan penggunaan analisis kajian yang dia tak familiar?

Ketiga:
Kalau pelajar mesti kena tahu semua yang terkini dan sensasi dalam bidang kajian masing2 walaupun semua  tu pada awalnya tak familiar bagi pelajar ...... kenapa SV boleh pulak reject skop kajian kita yang dia fikir dia tak berapa familiar?

Ketiga2 di atas buat aku benar2 confused !!

Apa yang ko confused?

Ialah..... kalau aku tak tahu sesuatu yang aku tak familiar..... mesti SV suruh baca lagi.... fahami lagi.... buat lagi....kritiskan lagi.... tanya lagi.... selongkar lagi....dalami lagi....cari lagi dan lagi dan lagi dan lagi.... tapi kalau SV  yang tak familiar dengan apa yang aku nak buat....kenapa aku pulak yang kena tukar skop kajian?

Emmm..... 

Tapi sebelum aku tutup bicara aku ni.... jom lihat beberapa photo di MAHA 2012....



Rekabentuk booth yang cantik


Bergambar di "poster" sawah dan bendang ... 

Tanya anak anda - pokok apakah ini....?


Pokok ini lebih selesa duduk bawah lampu....

Adakah labu besar ni jenis GMF (Genetic Modification Food)?

Benih tabung uji.... bermacam warna ler pulak !

Bosar boto lado tu ?
Macam2 produk pertanian tapi tak pernah nampak kat supermarket pun...

Wa...... bergantungan


Kelas bekas ko bijik benih !

Duit...duit.... berenang2..


Cantik booth UPM ni.... IPTA lain tak ada la pulak...

Durian Sabah warna merah bah....

Hybrid periok kera dan orkid menarik minat saya...

Lagi closed up.... periok kera dan orkid


Emmm...

OT















No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...