.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, November 16, 2012

Tajuk 406: Mendeley - Backup file anda !

Aku dengar ko buat demo semalam di fakulti?  Demo amende bro?

Apa yang amende tu? Aku demo Mendeleylah...

Ko demo kat sapa?

Aku demo kpd postgards fakulti akulah.... 2 jam gak aku berceloteh pasal Mendeley

Apsal ko demo.... ?

Saja... nak perkenalkan Mendeley di fakulti akulah.... sedikit contribution .... share sama2... sebab hampir semua yang hadir tak pernah lagi guna Mendeley...lagipun aku hanya demo dalam masa 2 jam sahaja.... sbg exposure kpd mereka. May be akan ada demo yang lain utk yang tak berkesempatan nak hadir semalam.

Sementelahan cakap pasal Mendeley ni, aku nak ingatkan pengguna Mendeley dan pembaca blog drotspss ni supaya jgn lupa back-up file dalam dropbox, manalah tahu. Juga jgn lupa update Mendeley version 1.7. Berkut cara back-up file:



Ko klik jer create backup tu, then ko save lah atas nama apa2pun dalam dropbox ko. File tu dalam bentuk zip file.

Manalah tahu, belaku apa2.... semua file pdf ko ada backup selain backup ko sendiri yang maybe ko dah buat awal2....

Seperkara lagi adalah pertanyaan tentang citation Mendeley yang default sebagai (Author, year) wpun diletakkan dipermulaan atau tengah ayat. Hal ini tiada masalah jika citataion dihujung ayat. Jika ini berlaku, anda kena buat juga secara manual tukar dari (Author, year) kepada Author (year)..... dan Mendeley akan benarkan ini dilakukan tanpa sebarang masalah.

Juga pertanyaan jika nama Melayu tanpa surname yang kita nak tulis penuh seperti Othman Talib. Mendeley akan default citation ini sebagai (Talib, 2007) dan bukannya (Othman, 2007). Juga bibliography yang akan kuar sebagai Talib, O. (2007)..... 

Perkara ini boleh dilakukan dgn edit fail .xml yang disediakan oleh Mendeley, namun tak ramai yang tahu nak edit kecuali mereka ada latar belakang computer science. Jadi saya cuba satu trick yang anda boleh baca dalam Tajuk 333 blog ini. Andapun boleh buat trick anda sendiri asalkan anda tak perlu taip semua sekali citataion dan bibliography anda.

OT



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...