.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Sunday, September 30, 2012

Tajuk 389: Bengkel TATIUC + Empat tips speed-up computer yang slow giler !


Terlebih dahulu saya ingin ucapkan tahniah melalui blog ini kepada supervisee saya, Widyawati dan Azean serta mantan pelajar research method saya, Rohayu yang telah selesai viva masing-masing. Mereka inilah yang paling kerap berjumpa saya sehingga menjadi akrab. Now masa utk correction.....moga perjalanan anda selepas ini menjanjikan kejayaan yang lebih besar....

Bengkel di TATIUC:
Berakhirlah satu lagi bengkel penulisan tesis melalui kemahiran doc map / navigation pane, Mendeley dll....kali ke2 di TATIUC, Ganu kite. Terima kasih kepada organiser termasuk Sdr Roslan yang membawa saya pegi balik dari Awana ke TATIUC. Sudah pasti kepada Liza @ zeq villa yang memungkin bengkel penulisan ini dijalan. 

Saya minta maaf sebab dalam bengkel tersebut tak sempat ler pulak nak demonstrate Atlas.ti, software qualitative yang saya ingin perkenalkan sebagaimana Mendeley. InsyaAllah, saya dan sifu international Atlas.ti, Ani Munirah akan sama2 popularkan Atlas.ti ini supaya kajian qualitative akan menjadi lebih efisyen...seiring kajian kuantitatif.

Saya turun di airport KT dalam 9.30 pm, sewa kereta dan drive ke Awana, dekat Kemaman…. bersama isteri dan 2 boys yang tidor lena….sampai di Awana tengah malam….hampir masuk pagi... setelah drive 2 jam 30 min merentasi gelap malam. Penat juga rasa badan....

Sengaja sewa kereta kerana saya bercadang utk melawat anak saya, Arif di Uitm KT, sebelum balik ke KL. Wpun sekejap, saya syukur dapat berjumpa Arif kerana saya tahu jauh disudut hatinya sentiasa merindui kasih seorang ibu kandung. Saya tetap seorang ayah, takkan sama kasih seorang ibu kandung yang telah meninggalkan Arif selamanya ketika masih terlalu kecil. 

Spt biasa… saya akan download pic utk kenang2an peserta bengkel…. dan diri sendiri.....
Nine dah 2 tahun.... dah ada seat sendiri.... 2 tahun lamanya juga bengkel ini telah berlansung

Bersiap utk ke TATIUC.....sempat lagi shot pic dalam bilik air !!

Self-portrait: Menunggu Sdr Roslan di lobby Awana

Bersama organiser TATIUC ....  
Nak minta Liza simpankan banner ni buat kenangan !!

Bersedia dengan penuh semangat.... meneroka doc map / nav pane

Dimulai dengan konsep 1file1thesis

copy n paste jer dalam z-draft... as simple as ABC.....

MashaAllah....barulah tersusun dan mudah dibaca... tak delah berserabut otak ana!

Emmm....makin cepat siap proposal makin kurang BLURR....

So teruskan dengan DMIRMIW

CWYR dengan Mendeley.... fuhhh...

Liza (kacamata): 2 jam jers.... dah siap 3 chapters !!

Saat terindah..... 
Search, dropbox, explore...paperless !
Write and write .....speechless !

Hands-on activities..... 7 jam bercakap non-stop !!

Tahniah ada yang datang sejauh UTHM.... moga sukses dalam penulisan tesis

Bengkel dah selesai..... masa untuk bersantai.... nak juga dibelai....
Montessori kata budak2 suka main pasir .......
Betul jugak.... 

Hah.... baru main pasir dah KO.....

Sebelum balik, ke Pantai Batu Burok.....

Adventurous.... susah gok bawok bende ni !!

Arif dan Zuhayr..... 

Kemesraan adik dan abang ....

Empat tips


Saya nak ambil kesempatan utk share 4 tips mempercepatkan komputer yang slow dan terkedu2 macam makan nasi  dengan buah mengkudu. Saya cuma buat tip1 pada desktop saya…. dan to my surprise…. dari terkedu2 macam makan buah mengkudu terus berdesup macam makan nasi  dgn budu...... sampai tok prase gewe lalu.... tamboh nasik slalu !! 

Pendek kata....tadinya 60km/jam ... tup-tup lepas buat jer tip1 terus naik 80 km/jam.... emmm not bad dan perubahan kelajuannya pasti terasa ! Cubalah....

Tips ini nampak simple tapi saya sendiri terlupa nak buat.... asyik scan virus jer...Saya tulis sebab ramai yang mungkin “terlalu sibuk” sehingga terlupa macam saya nak lakukan tips berikut…dan tak perasan komputer tu dah semput..... sama macam tuannya sendiri yang juga semput apabila nak tulis tesis!! 

Tip1- Cleanup
Ini bagi drive komputer anda yang tersimpan berbagai unwanted files, temporary files yang tak digunakan sejak mula anda beli komputer tu. Fail2 ini perlu dibersihkan, termasuk dalam bakul sampah komputer anda.  Lakukan ini sahaja:

All program – Accessories – System tools – Disc cleanup – OK

Tip2 – Uninstall
Buang mana2 program yang dah lama tak guna. Kalau ada games… buang jer. Kalau ada program yang dah lama tak guna macam Adobe Air, Itunes dll… buang jer sebab pc kita nak tulis tesis bukan nak proses lagu… 

Control Panel – Add and Remove Program – Sort by (frequency of use)

Bila sort by frequency use…. mana2 program yang rarely used tu buang jer... jangan sayang2... sayangkan masa yang banyak terbuang jika laptop tu slow memanjang...

Tip3 – Tambah RAM dan Format !
Ini bukan Ramlah RAM tau....Kalau dah lama guna katakan 2 tahun….hari2 laptop tu kena buat kerja siang malam pagi petang….wpun dia tak der perasaan tapi kesianlah kat dia. So pergi jer kedai komputer (atau jumpa teknisyen komputer anda) minta tambah RAM (jika ada slot) dan FORMAT semula. 

Jgn lupa save semua bahan dahulu dalam harddisk (atau dropbox jika cukup capacity nak simpan). Lepas format tu, sure macam pakai laptop baru wpun body laptop tu dan calar balar sana sini… kerana terpaksa bekerja tanpa henti selama ini !!

Tip4 - Beli hok baghu abis citer !
Bagi yang guna netbook yang kecik tu, maybe dah boleh fikirkan utk beli laptop yang normal dan powerful. Juga bagi yang dah guna laptop terlalu lama, sejak first year sampai la ni....keyboard pun dah tak nampak huruf... dah sampailah masanya ganti yang baru. Kalau dah kecik macam netbook, susah nak baca baca dan buat kerja2 penulisan akan menjadi leceh....melainlah anda ada megalophobia, takut pada benda2 besar!! Laptop yang terlalu lama pulak mempunyai risiko yang tinggi utk alami macam2 masalah dipertengahan jalan. Beli hok baghu, pastikan antivirus uptodate.... then fokus kpd penulisan....


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...