.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, May 31, 2012

Tajuk 363: RFOT versi baru - Anda pasti TERUJA !

Salam Sejahtera,


Sebelum citer pasal RFOT versi baru yang lebih sempoi tapi mantap.... saya nak tulis 2 kisah dulu.


Kisah 1:
Saya nak kongsi dua berita gembira yang saya perolehi hari ini. Pertama artikel student PhD saya telah diterbitkan dan kedua... saya and team berjaya mendapat satu lagi grant ERGS.... yang diumumkan sebentar tadi. Semua ini berkat doa anda semua.....


Berikut adalah artikel yang dmaksudkan....


Keratan artikel


Kisah 2:
Saya juga nak kongsi beberapa pic saya dan wife yang sedang jalankan kajian dengan remaja di cyber cafe.... secara mixed method.


Ingat tak tentang saya bising2 pasal sampling frame? Kajian ini dijalankan di cyber cafe tetapi berhampiran kawasan perumahan yang ada persatuan penduduk supaya saya boleh dapat sampling frame. Jadi saya jumpa pengerusi belia kat sama.... terus mereka berikan kerjasama dan menyediakan responden yang sering mengunjungi cyber cafe dan memperkenalkan tokey cyber cafe kepada saya.... maka berjalan lancarlah research yang sedang jalankan....


Membuat persiapan utk rakaman video bersama wife tercinta...
yang juga research-mate... house-mate.... bed-mate

Merakam secara live kemahiran responden menyelongkar internet
di cyber cafe

Tugasan juga diberikan kepada responden

Audio recording...mengadakan fokus group interview... dengan remaja2 cyber cafe.... seronok mendengar cerita ikhlas mereka...


Beralih kepada cerita RFOT versi baru pulak. Semalam pula adalah kuliah terakhir saya bersama pelajar Semester 1. Kuliah diakhiri dengan persembahan research framework secara individu. Pelajar saya telah menggunakan RFOT ukt mempersembahkan kajian masing-masing. Cam tak caya.... masing2 confident jer... persis seorang pro....


Sepanjang persembahan pelajar... timbul pulak idea utk memantapkan lagi RFOT... supaya lebih mudah tapi FOCUS !!


Saya pasti anda akan lebih fokus terutamanya dalam penyediaan Research Question, Instrument dan Data Analysis dengan RFOT versi baharu ini... yang juga mengintergrasikan jadual OPISA pada research questions (spt saya tunjukkan dalam entry2 lepas). 


Ini bagi memastikan anda bukan sahaja "pandai" menghasilkan Research Questions tetapi juga "tahu" apakah instrument / prosidur bagi mendapatkan data supaya dapat menjawap Research Questions tersebut....dan juga "arif" apakah analisis data yang diperlukan supaya Research Questions tersebut terjawap dgn tepat... barulah mantap ! Semua ini bagi mengelakkan fenomena "dah bentang proposal pun masih tak sure apa nak buat" !!


Berikut RFOT yang di maksudkan:


RFOT versi baru lebih straight forward... mudah tapi FOCUS. 
Ini contoh RFOT level MSc

Silalah download RFOT (versi terkini) berikut...dalam format MS Word supaya mudah bagi anda.....  mudah2 dapat manfaat yang berlipat kali ganda.... 


RFOT_template

RFOT_contoh



OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...