.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Sunday, October 2, 2011

Tajuk 238: Lambat menulis? – Anda berpenyakit PROCRASTINATION ? Bhg 1

Lambat menulis? – Anda ada penyakit PROCRASTINATION ? 

Ada orang berpendapat jangan ceritakan tentang diri anda.... sebab tak ramai yang suka mendengarnya. Memang ada kebenaran pernyataan tersebut. 


Anda suka tak mendengar hal ini.....


Aku ada boy friend tau..... Dok kat Baling....dia graduated dari Reading.....dia sporting, caring, daring, dan I panggil dia darling....suka main boling.... lansung tak boring.....


Ye lah.... tapi yang mendengarnya pulak boring...


Namun dalam hal2 tertentu termasuk penulisan thesis yang unpredictable sifatnya ..... anda perlu menceritakan sesuatu kerana "Experience is a good teacher" ..... " What you leave behind is woven into the lives of others.." and "Learning from the mistakes of others".


Saya terfikir mengapa dahulu saya di Adelaide University dapat menyiapkan proposal doctorate saya dalam masa 3 bulan sahaja…..dari tarikh saya mendaftarkan diri dan terus diterima selepas 2 kali presentations – pertama depan supervisory committee… dan selepas dibaiki di present pula di khalayak mat dan minah salleh di jabatan saya – School of Education…..lulus untuk kajian !! Saya tak pernah memikirkannya sejak dulupun namun kehadiran blog ini memberi wacana utk saya berkongsi sesuatu.

Bila saya kendalikan bengkel….. saya tak fikir ada peserta bengkel saya yang dapat membuat apa2pun dalam tempuh 3 bulan tersebut. Bila saya menjadi pensyarah….. saya dapati ada pelajar yang tajuk kajianpun belum confirmed lagi selepas satu semester !!

Saya terfikir juga..... dan berpendapat maybe system penulisan thesis di IPTA tidak berapa mesra pelajar dan kurang flexible. Ambil bibliografi sebagai contoh paling sempoi. Jika saya menulis thesis di Fakulti Pendidikan IPTA XX, saya terpaksa ikut format gaya penulisan thesis IPTA XX. Tapi di Adelaide University…. setiap jabatan akan ikut format international yang standard dalam bidang masing2…supaya pelajar boleh menghantar artikel ke jurnal international tanpa perlu mengubah lagi dan lagi dan lagi...format penulisan masing2…. dan boleh terus apply bila balik di negara sendiri…

Bagi pengukuran yang remeh2 spt margin, indent…… lebih flexble lagi…. dengan syarat buat secara konsisten…..bagi keseluruhan thesis. Sekarang lagilah mudah sebab  format bibliography yang standard spt APA, Chicago, IEEE, Havard, Turabian, Vancouver, MHRA footnotes, CMS footnotes dll telahpun di built-in dalam MSWORD utk kegunaan pelajar. Maknanya pelajar ada option yang lebih mudah jika mereka tidak mahu menggunakan perisian Endnote atau refworks.


Bila saya pinjam thesis, biar dari mana sekalipun, on-line atau off line atau dari IPTA / IPTS....atau dari research database seperti EbscoHost atau Science Direct....saya hanya ingin merujuk isi thesis tersebut bukannya format penulisan. Tak kisahlah format apapun, yang penting isinya relevan dengan kajian saya. Itu yang mortan (important). Anda pun takkan bandingkan thesis A dgn thesis B mana yang lebih baik hanya kerana gaya penulisan yang berbeza..... yang anda cari mana satu yang paling relevan dengan kajian anda..... Betulkan saya jika saya tersilap...


Saya berpendapat juga, pelajar lebih perlu diajar dahulu kemahiran menulis seperti document map, navigation pane (bagi pelajar sains social) dan Latex (bagi pelajar sains dan bidang yang banyak menggunakan formula….esp engineering)  dan mengikut sahaja format penulisan bibliography international yang standard……kerana kemahiran ini sangat2 diperlukan dan sangat membantu pelajar utk menulis dokument yang panjang serta teknikal. 


Jika saya tanya anda satu soalan basic jer..... tahukah anda proofing....cross-reference....caption....break page.... dalam penulisan thesis? 


Tak tahu?


Mana boleh tak tahu sebab itu adalah aspek "teknikal" dalam penulisan akademik yang anda perlu gunakan.... Jika tak tahu.... maknanya anda menulis menggunakan MSWORD 2010 / 2007 secara manual..... ibarat naik Porshe tahun 2010 kat highway PLUS dari KL ke JB tapi bawa 60 km sejam..... senang2 Kancil tahun 1998 potong bro !! Sampai je kat JB..... kebas semua otot2 .... sebab 15 jam dalam Porshe !!


Common bro....wa bawa pelahan bukan apa.... bagi orang tengok keta Porshe wa....setengah juta tu bro....kalau bawa laju2 nanti org tak perasan.... polis jer yang perasan....kena saman bro.... he he


Biarlah pelajar berhempas pulas mencari bahan….menjalankan kajian…..tak perlu lagi berhempas pulas pula hal-hal lain yang dahpun ada system internationalnya sendiri…. sementelahan semua IPTA pun ingin mencapai taraf international…… dan nak pelajar international datang belajar di IPTA masing2….


Bersama rombongan MOE Malaysia ke Adelaide, Australia
(Aku sorang jer pakai sempoi....kasut NIKE lagi...he he)


Contohnya tutor dan bekas RA saya, sebaik sahaja sampai di US, terus email saya dan kata dia sedang belajar Latex.... bagi memudahkan dia memulakan penulisan proposal. Juga ada peserta bengkel saya yang kata dia habis kan 3 hari untuk tulis TOC (Table of Contents) sahaja dan seorang lagi 3 minggu utk hal yang sama...... sedangkan dengan kemahiran document map, anda hanya mengambil masa tak sampaipun 30 saat (wa cakap lu..) utk menghasilkan TOC yang sama! Itu baru TOC.... belum lagi hal2 lain dalam penulisan thesis.


Bagaimana pendapat anda?

Common bro…. apa hal tanya2 pendapat ni….letihlah nak beri pendapat..... U tak letih ker?


He he letih jugak....


Bila nak citer pasal penyakit procrastination tu bro... wa tak sabar la nak tahu.... takut2 wa ada simpton .....!!

Saba ler bro…. ini baru bahagian 1….muqaddimah dulu...

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...