.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Saturday, September 24, 2011

TAJUK 234: TANPA PILOT ARTICLE ...ANDA AKAN MUDAH SESAT !!

Saya baru balik dari mengendalikan bengkel di UKM. Walaupun penat...... kerja menulis tak pernah terhalang. Saya sedar bahawa kesukaran mendapatkan teori untuk kajian telah menjadi sesuatu yang lazim diawal kajian. 


Dalam entry saya yang awal-awal dulu... saya cadangkan anda cari beberapa pilot article.... iaitu artikel yang PALING relevan dan terkini berkaitan bidang kajian anda. Pilot artikel ini ibarat kompas..... cari sehingga anda jumpa.....sebab ianya memang ada.....berguna dari mengelakkan anda tenggelam dalam timbunan artikel2....


Bestnyer jadi budak2 ni.....
Boleh tenggelam dalam timbunan bola-bola....eeemm
Pak cik makcik abang akak jangan jeles tau....


Saya juga ada cadangkan..... cari gap dalam pilot artikel ini..... mantapkan lagi kajian2 lepas.....mesti bersifat semasa..... bukan cari tajuk ikut firasat anda ataupun ikut cadangan orang lain, then baru "terkial2" mencari artikel.... sebab anda belum tahu apa yang berlaku dalam mainstream kajian anda lagi.... 


Ramai pelajar tidak tahu mencari pilot artikel yang berkaitan dengan bidang yang kajian.... malah tak tahupun journal2 yang relevan. Ini tugas anda utk bertanya kepada SV anda. Ketahuilah .... terdapat  artikel2 yang mengupas teori yang berkaitan dengan kajian anda dengan baik jika anda meneroka journal yang relevan..... 


Sebab itulah early literature search sangat penting. Saya sendiri mendapat byk teori semasa hanya dengan mencarinya dalam journal.....dan paling penting....saya boleh snow ball rujukan lain selepas itu!!


Mari kita simulasikan situasi ini..... sebab saya tak mahu cakap tak serupa bikin..... hu hu


Saya dalam bidang Sains Pendidikan. Katakan saya nak cari satu teori yang current..... berkaitan dengan animasi.... Saya cuba selongkar dua journal dalam bidang saya iaitu Science Education dan Journal of Reseach in Science Teaching. 


Saya tak memerlukan masa yang lama utk menjumpai beberapa artikel dibawah Science Education berkaitan Cognitive Load Theory dan aplikasinya dalam pembinaan animasi terbitan tahun 2006. Saya juga menjumpai satu artikle tahun 2010!! 


Apa lagi .....dibahagian reference pulak terdapat banyak references lain.... wow...wow.... utk saya snow balling....phew...Tak main snow ball kat obersi pun tak kisah asal dapat snow ball mencari artikel..... berdesut meluncur laju mendapatkan artikel2 lain!!


Saya telah registered dgn publisher journal2 tersebut.... ataupun anda boleh access dari library IPTA atau library IPTA kawan2 DSG anda.....


Inilah langkah2 yang telah saya ambil.....




Saya telah mendaftar dengan Wiley online library
 Jadi saya pun LOGGED IN sebagai Othman Talib.

Jika melalui library.... anda kena masukkan no matrik dll yang diperlukan


Kemudian saya SEARCH dengan  keyword ANIMATION.... keluarlah senarai tajuk....bukan main banyak lagi....
Ada yang free dan ada yang perlu subscribe. Mujurlah artikel yang saya cari FREE....

Jika library anda subsribed.... semuanya free ler...

Inilah tajuk dan artikel dalam format pdf yang saya cari... yess....sebijik dengan apa yang saya nak cari...... he he

Ternyata... artikel ini menulis teori yang saya cari mengenai animation iaitu COGNITIVE LOAD THEORY... bukan main panjang lebar lagi teori tersebut dihuraikan....
Yess... ini akan jadi pilot article saya....

Bukan itu sahaja......artikel ini juga mengupas tentang kajian animasi .....Ini satu bonus.....
(Perhatikan DOI di bawah artikel tersebut)


Jika anda dapatkan artikel sebegini...... maka lajulah penulisan LR anda....Jadi jangan duduk dan mengenang kesusahan anda..... pergi ke library..... bukan di IPTA anda sahaja.... malah ada 15 IPTA di Msia sekarang.


Anda boleh SEARCH dulu melalui Google Scholar..... then pastikan IPTA anda subscribe journal tersebut. Jika tidak, minta kawan2 DSG IPTA lain... termasuk yang kat OBERSI jika library mereka  subsribed journal tersebut.....supaya dapatkan utk anda..... Itukah gunanya kawan2 dalam facebook..... Betul tak? 


Saya juga telah menjumpai satu artikel yang relevan, tahun 2010.... wow! Artikel terbaharu ini SANGAT penting untuk saya buat snow ball pencarian artikel yang lain berkaitan animasi...... Saya boleh cari artikel tahun se latest 2010 spt contoh  reference terakhir berikut.....dan juga artikel 5 tahun kebelakangan....




Tugas anda hanya utk snow ball dan dapatkan artikel2 tersebut...... sediakan document map... buat outline...... WWUR dgn dirdio.....sehingga zero draft anda mantap..... sediakan TOC... biblio..... then submit !!


Jadi apa tunggu lagi....... mulakan searching anda... khususnya pada mereka yang baru menjadi calon PhD / Master. Apabila dah anda bahan2 sebegini..... meluncur lajulah anda menyediakan proposal.... setelah anda menetapkan gap kajian anda..... bukannya tajuk....


Tanpa pilot artikel... bimbang anda gunakan teori yang tidak tepat utk kajian anda...... atau sesat dan akhirnya kepenatan utk mencari jalan pulang.....


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...